تاریخ انتشار :شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۸
نماینده مردم سیستان با بیان اینکه ابتکار هیچ برنامه ای برای حل مشکلات سیستان ندارد گفت: حل بحران سیستان مساله ای غیر ممکن و محال نیست.
ابتکار برنامه ای برای حل مشکلات گردوخاک سیستان ندارد/ استاندار بگوید برای مردم چه کرده است/آیا رئیس جمهور حاضر است48ساعت در سیستان زندگی کند؟
حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در گفتگو با عصرهامون با بیان اینکه برای مقابله با ریزگردها چندین روش وجود دارد گفت: با خانم ابتکار چندین مورد صحبت شده است و خواسته شد که برنامه های بلند مدت، میان مدت، کوتاه مدت خود در خصوص مقابله با ریزگردهای زابل ارائه کند.
وی با بیان اینکه صحبت های خانم ابتکار برای بنده قابل قبول نیست گفت: متاسفانه نقشه راهی برای اینکه مشخص شود وضعیت منطقه در آینده قرار است چگونه باشد وجود ندارد البته در استان هم نقشه راه مشخصی برای حل مشکلات سیستان موجود نیست.
نماینده مردم سیستان ادامه داد: بنده هم شفاهی، هم کتبی و به صورت تذکر از صحن مجلس پیگیری کردم، اما به صرف حرف بسنده نکردم، حرف این است که باید حق آبه ای برای نظام جمهوری اسلامی مطالبه شود که تاکنون حرکت جدی از سوی دولت ها مشاهده نشده است.
 
حل بحران سیستان مساله ای غیر ممکن نیست
وی با بیان اینکه تنها مقام معظم رهبری به فکر مردم سیستان است بیان داشت: ایشان در دیدار با مقامات افغانستان موضوع حق آب هیرمند را مطرح کردند و خواستار پیگیری آن شدند، اما آیا سخنان ایشان وظیفه دولت را ساقط می کند، دولتمردان پاسخگو باشد. اعتقاد دارم حل بحران سیستان مساله ای غیرممکن و محال نیست می شود به صورت علمی و کارشناسی حل کرد.
استاندار سابق سیستان و بلوچستان ادامه داد: در دهه 50 هجری شمسی منطقه سیستان با یک خشکسالی عمیق مواجه شد که دولت وقت حالا چه دانش لازم را نداشت و یا شاید هم داشت اما تصمیم گرفت از ژاپنی ها برای حل این مشکل کمک بگیرد و اگر آن طرح نبود مشخص نبود وضعیت منطقه الان چگونه باشد.
وی با تاکید بر حل بحران سیستان به صورت ریشه ای افزود: ایران از لحاظ دانش فنی بسیار خوب است البته می شود از دانش متخصصان خارجی در کنار علم دانشمندان ایرانی در این زمینه بهره گرفت که تا به حال هیچ اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
دولت باید در خصوص بحران سیستان پاسخگو باشد
نماینده مردم سیستان گفت: برای حل بحران مشکلات ریزگردها و تالاب هامون باید برنامه ای مدون وجود داشته باشد که متاسفانه اصلا چنین برنامه ای وجود ندارد.
بنده تنها به خانم ابتکار بسنده نکردم و به دکتر ظریف وزیر امور خارجه نیز تذکر دادم که در خصوص حق آبه ایران و افغانستان چه کرده اید! مجلس و نماینده ظرفیت لازم را دارد از آن ظرفیت حتی اگر به استیضاح هم بکشد استفاده می کنیم و دست بردار نیستیم.
 
امروز کسی نمی تواند منکر وضعیت بحرانی سیستان شود
وی با بیان اینکه دولت باید در خصوص بحران سیستان پاسخگو باشد گفت: شنبه هم نشستی با دکتر نوبخت دارم و یکی از محورهای صحبت های بنده موضوع گرد و خاک است.
این نماینده مردم ادامه داد: اعتقاد داریم دولت جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد و می تواند کاری عملی برای مردم منطقه سیستان انجام دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه موضوع ریزگردها هم منبع داخلی و هم خارجی دارد ادامه داد: منشا گرد و خاک سیستان در داخل باید حل شود و منشا خارجی نیز باید با مذاکرات جدی با کشور افغانستان در دستور کار قرار بگیرد زیرا هزینه آن را مردم ایران و سیستان و بلوچستان می دهند.
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی زابل را آلوده ترین شهر دنیا اعلام کرده است گفت: میزان آلایندگی در سیستان امروز 100 برابر حد نرمال و چندین برابر حد بحرانی است که باید همه دستگاه های دخیل در کنار محیط زیست وارد عمل شوند.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز کسی نمی تواند منکر آن شود که وضعیت زابل عادی و معمولی است.
 
آقای استاندار پاسخگو باشد چه کارهایی برای مردم انجام داده است
وی با بیان اینکه حل بحران سیستان باید در دستور کار مسئولان کشوری و استانی قرار بگیرد افزود: بالاخره آقای استاندار در این خصوص وظیفه دارد بنده در سه استان استاندار بوده ام و کار خود را بلد هستم انتظار داریم در استان حرکتی انجام شود.
عضو کمیسیون پژوهش مجلس با بیان اینکه در استان ظرفیت خوبی برای حل بحران سیستان وجود دارد افزود: آقای استاندار می تواند برای دولت خوراک فراهم کند، اگر طرح و پیشنهادی برای دولت دارد بدهد و پاسخ بدهد چه برنامه ای دارد نمی شود فقط از ظرفیت پایتحت استفاده کرد.
 
تعطیل کردن ادارات در سیستان مشکل مردم را حل نمی کند
باید اقداماتی در قد و قوراه استان باشد آقای استاندار مصاحبه کند و صحبت چه کاری برای مردم انجام داده است.
از دولتی ها می خواهیم 48 ساعت با خانواده خود در سیستان زندگی کنند.
استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تعطیل کردن ادارات مشکلی را حل نمی کند بیان داشت: انتظار داریم استان اقدام قابل قبولی که برای مردم قانع کننده باشد انجام دهد، که مردم در عمل ببیند، حرف کفایت نمی کند! آقای استاندار و سایر دوستان کاری انجام دهند.
 
فعالیت رسانه ملی برای انعکاس دردهای مردم مناسب است
وی با بیان اینکه از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برای انعکاس دردهای سیستان تشکر می کنم گفت: رسانه ملی به خوبی مشکلات زندگی در سیستان را به تصویر می کشد البته باید هدف گذاری از سوی دولتمردان باشد که نتایج آن را مردم لمس کنند.
نماینده مردم سیستان با بیان اینکه دوستانه و منطقی به دست بوسی افرادی می روم که گره گشای مشکلات استان باشند گفت: آخرین کاری که از دست نماینده بر می آید این است که وزیر مربوطه را به پای میز محاکمه بکشد و در صورتی که پاسخگو نباشند استیضاح می شوند.
وی با بیان اینکه شخص استاندار رئیس ستاد بحران است گفت: آقای استاندار بایستی در برابر مردم پاسخگو باشد و در بین مردم حاضر شود و به مردم سیستان بگوید چه کارهایی انجام داده است.
 
 
استاندار باید دولت را در خصوص وضعیت بحرانی سیستان حساس کند
نماینده مردم سیستان بیان داشت: استاندار نماینده عالی دولت در استان است و باید دولت را در خصوص وضعیت بحرانی سیستان حساس کند.
وی با ذکر مثال در خصوص احداث ساختمان گفت: توجه کنید شخصی می خواهد خانه ای بسازد، ابتدا زمین خریداری می کند و بعد از احداث فندانسیون بقیه بنای را در دستور کار قرار می دهد مردم هم پیشرفت را کاملا می بینند و لمس می کنند مسئولین هم برنامه ها و نقشه راه خود را برای سیستان بیان کنند و به مردم بگویند در این سال این برنامه ها اجرا شده و نتایج آن هم قابل لمس باشد.
 
مردم سیستان از آقای استاندار گلایه دارند
نماینده مردم سیستان در مجلس ادامه داد: مردم به شدت گلایه که چرا استاندار برای ما کاری انجام نمی دهد؟ و می گویند مگر منطقه سیستان زیر نظر استاندار نیست؟
وی افزود: من دهمرده وظیفه خود را به عنوان نماینده یاد دارم و اگر خارج از چارچوب نمایندگی سخنی بگویم وظیفه نمایندگی خود را به درستی انجام نداده ام.
دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با بیان اینکه مردم وظیفه دولت را از نمایندگان مطالبه می کنند گفت: برای همه مسئولین احترام خاصی قائل هستم اما آقای استاندار شما وظیفه و نقش ذاتی خود در مقابل مردم سیستان را انجام دهید.
وی ادامه می دهد: هر بار از خانم ابتکار و بقیه مسئولین در خصوص برنامه آنها سئوال می شود کلی گویی می کنند و پاسخی قانع کننده برای مردم ندارند.
 
خانم ابتکار ثبت جهانی تالاب هامون برای مردم آب و نان نمی شود!
نماینده مردم استان در مجلس افزود: مردم بارها تماس می گیرند و درد دل می کنند شرمنده مردم هستیم ولی باید دولتمردان توجه بیشتری به مردم استان داشته باشند.
وی با طرح این سئوال که آیا رئیس جمهور و خانواده ایشان حاضر هستند 48 ساعت در سیستان زندگی کنند گفت: مردم درخواست عجیب و غریبی ندارند فقط می خواهند مشکلات آنها حل شود.
نماینده مردم سیستان افزود: از استان سئوال می کنم برنامه شما برای حل مشکلات سیستان چیست برنامه ای وجود ندارد مسئولین کشوری هم به همین منوال.
دهمرده با بیان اینکه خانم ابتکار در مصاحبه های خود می گوید تالاب هامون را ثبت جهانی کرده است بیان کرد: ثبت جهانی که برای مردم آب و نان نمی شود! همه دولت ها بگویند برای سیستان چه کرده اند؟!
نماینده سیستان با بیان اینکه برای حل مشکل راه حل دارد در پایان گفت: اراده ای برای حل مشکلات سیستان نیست، از آقای رئیس جمهور، خانم ابتکار و استاندار سیستان و بلوچستان می پرسم که شما برای مردم چه کرده اید؟ شما باید مردم را قانع کنید!
 
 انتهای پیام// 7250 https://www.asrehamoon.ir/vdcgzt97.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما