تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
بعد از مدت ها کش و قوس و در حالی که طرح مدیریت جامع تالاب هامون از ماهها پیش تدوین شده بود بالاخره این نسخه شفا بخش هر چند دیرهنگام اما در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان تصویب شد.
​شیرینی طرح جامع مدیریت یکپارچه تالاب هامون با تصویب دیرهنگام تلخ شد/ نوش دارو بعد از مرگ هامون!
 به گزارش عصرهامون، این روزها همه مردم ایران از وضعیت اسف بار تالاب هامون و مرگ میلیون ها ماهی آن خبر دارند، چندی پیش بود که روزنامه دولتی ایران در گزارش از خشکیدگی کامل تالاب هامون خبر داد و نوشت: یکی از مدیران سازمان جنگل‌ها و مراتع با انتشار تصاویر ماهواره‌ای مربوط به هامون و در گفت‌و‌گو با « ایران » از خشک بودن 86 درصد این تالاب خبر داد و آب موجود در 14 درصد مابقی تالاب را تنها رطوبت سطحی نامید.
نکته جالب در این بین اینکه مسئولین محیط زیست با وجود اینکه رسانه های مختلف خشکیدگی تالاب هامون و مرگ میلیون ها ماهی را بارها به تصویر کشیده اند اما آنها در اظهاراتی شاذ وضعیت این تالاب را مثبت ارزیابی می کنند!
مدیرکل محیط زیست استان سیستان و بلوچستان هم در حالی بارها از ورود آب به تالاب هامون خبر داده که این سخنان او با انتقادات گسترده مواجه شده است و مسئولین ورود آب را تکذیب کردند.
در تازه‌ترین انتقادها حجت‌الاسلام‌ و المسلمین اشرفیان امام‌جمعه شهر علی‌اکبر - واقع در نزدیکی ساحل تالاب هامون - در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته قبل با اشاره به سخنان این مدیر، گفت: آقای مدیرکل دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را ؟ چرا واقعیت به این واضحی را انکار می‌کنید؟ بیایید از نزدیک ببینید چه بر سر تالاب هامون و مردم حاشیه آن آمده، تالابی که امروز تبدیل به یک بیابان و گورستان ماهی های خشک شده و شما به جای پذیرفتن این واقعیت و حل آن فرافکنی می‌کنید و از نجابت مردم سوء استفاده می‌کنید؟ مگر قرار نبود بعد از ثبت جهانی تالاب حقابه آن گرفته شود؟
پیش از این نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیخا امام جمعه زابل نیز در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد مستقیم از اخبار غیرواقعی محیط‌ زیست درباره تالاب هامون، از مسئولان خواست که اطلاعات درست و واقعی به مردم بدهند.
با همه این اوصاف و با وجود شرایط بحرانی تالاب هامون در حالی که طرح مدیریت تالاب هامون مدتها پیش تهیه شده و تدوین نهایی شده بود اما برای مدتی طولانی منتظر تایید سکاندار سیاسی استان مانده بود تا اینکه بعد از گذشت بیش از چندین ماه و خشکیدگی کامل تالاب هامون و مرگ میلیون ها ماهی بالاخره تصویب شد.
خبر تصویب طرح جامع مدیریت یکپارچه تالاب هامون در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان سیستان و بلوچستان را علاوه بر رسانه های فیس بوک استاندار هم اعلام کرد تا بالاخره بعد از کش و قوس فراوان مردم اندکی به آینده امیدوار شوند.
هر چند طولانی شدن مراحل تصویب طرح طرح جامع مدیریت یکپارچه تالاب هامون شیرینی و حلاوت تایید این طرح را از دست داد اما بازهم اگر این طرح در ابلاغ لنگ نزد می تواند راهگشا مشکلات منطقه باشد.
فی الواقع هر چند مسئولین استان سیستان و بلوچستان بعد از چندین ماه بالاخره گرد یک میز نشستند و به طرحی که به زندگی ساکنان سیستان رای دادند که برخی آن را نوش دارو بعد از مرگ سهراب می دانند! https://www.asrehamoon.ir/vdceen8v.jh8v7i9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما