تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۷
والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در افراد جامعه است که نسبت به خوب، بد، صالحان و فاجران بی تعهّد و بی تفاوت نباشند، به خوبیها دعوت و از بدیها نهی کنند.
والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در برابر افراد جامعه است
به گزارش عصرهامون به نقل از دلگان پرس، حجت الاسلام والمسلمین نجف بامری نویسنده و پژوهشگر و همچنین استاد حوزوی یادداشتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرده است:
امام علی (ع)درموضوع امر به معروف و نهی از منکر می فرماید :
"نخستين درجه از جهاد كه از آن باز مى مانيد، جهاد با دستان شماست، سپس جهاد با زبانهايتان و آن گاه جهاد با دلهايتان."  پس، هر گاه كسى در دل خويش كار نيک را نيک نداند و ستايشش نكند و از كار زشت نفرت نورزد، واژگون شود و زير و زبر گردد.
در همین مورد امام سجاد (ع) می فرماید :
آن که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کند، همچون کسی است که کتاب خدا را پشت سر انداخته است.
براین اساس نشانه یک جامعه زنده، وجود تعهد اجتماعی و احساس مسؤولیت در افراد است، آن که بگوید: «به من چه»، این حس و حیات را ندارد.
امر به معروف و نهی از منکر که از واجبات دینی است و در روایات، از آن به عنوان «اَسمی الفَرائض» یاد شده، یعنی والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در افراد جامعه است که نسبت به خوب، بد، صالحان و فاجران بی تعهّد و بی تفاوت نباشند، به خوبیها دعوت و از بدیها نهی کنند و این یک تکلیف دینی است و عمل به آن واجب است و ترک آن هم از گناهان به شمار می آید.
درباره ی جایگاه مهم این فریضه آمده است: به سبب انجام آن، فریضه های دیگر بر پا می شود و حدود الهی اجرا می گردد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه ی قرآنی و دینی است که خداوند به آن امر نموده، هر که این وظیفه را ترک کند، به قرآن بی اعتنایی کرده است.
در قرآن آیه 104سوره آل عمران آمده است: "وَلتَکُن مِنکُم اُمَّةٌ یَدعونَ إلَی الخَیرِ وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ"
باید گروهی از شما باشند که به نیکی دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند، این فراخوان قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد، وگرنه مفاسد اجتماعی و گناهان رواج می یابد و آثار شوم آن دامنگیر همه می شود و آتش فساد، خشک و تر را با هم می سوزاند.
اسلام به قدرى دو فریضه امر به معروف و نهى از منكر را بزرگ شمرده است كه شخصیت و ارزش هر ملتى را مرهون مبارزه با مفاسد مى داند تا آنجا كه اگر افرادى از این اصل مهم و مسلم در اثر سستى و تنبلى و یا به علل دیگر غفلت بنمایند، به فرموده حضرت علی (ع) مردگان زنده نما مى باشند.
متاسفانه جامعه امروز به این فریضه الهی توجه ندارد ، حتی شاهد هستیم که امربه معروف و نهی از منکر در برخی از شهرها به بوته فراموشی سپرده شده است.
نجف بامری
انتهای پیام/8306 https://www.asrehamoon.ir/vdcbw0b9.rhb5zpiuur.html
منبع : دلگان پرس
نام شما
آدرس ايميل شما