تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۸
پروژه راه آهن چابهار- زاهدان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشوراست که می‌تواند در صورت به سرانجام رسیدن پل ارتباطی میان کشورهای آسیای میانه با دریای آزاد از طریق ایران، تحولی شگرف برای توسعه ترانزیت و همچنین رشد و شکوفایی اقتصادی محرومترین استان کشور باشد؛ طرحی که در کنار همه این مزایا، از پیشرفت بسیار کندی برخوردار است .
راه آهن چابهار-زاهدان روی ریل بی پولی/ انتظار برای شنیدن سوت قطار 7 ساله شد
به گزارش عصرهامون، بندر چابهار در جنوب‌شرقی ترین نقطه ایران، علاوه بر قرار گرفتن در ساحل اقیانوس هند، نزدیک‌ترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است. به‌دلیل نبود دسترسی مستقیم کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های بین‌المللی، این بندر نقشی نقطی استراتژیک را برای دسترسی این کشورها به آب‌های آزاد بازی می کند باشد و نقش ایران را در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی در منطقه آسیای مرکزی، روسیه و اروپا تقویت کند.
در حال اما تحقق این مهم، منوط به اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن (راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ) و امتداد آن تا مشهد است که می‌تواند موجب رونق کریدور ترانزیتی شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور شود.
ضرورت و اهمیت این طرح زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اکنون هند درحال سرمایه‌گذاری قابل توجه در معادن افغانستان است و فعال شدن این مسیر ترانزیتی به دلیل تسهیل انتقال بار هند از مسیر ایران قطعا با استقبال مسئولان هندی نیز روبه‌رو خواهد شد. پروژه‌ احداث راه‌آهن چابهار ـ مشهد نیز بر همین اساس درحال اجراست که این مسیر ریلی را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند.
اما این طرح ریلی با همه مزیت های که برای آن عنوان می شود امروز بی کندی پیش می رود.
علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان دلیل پیشرفت کند پروژه را کمبود اعتبار می‌داند و به یکی از رسانه ها می‌گوید: این طرح با بودجه اندک وزارت راه و شهرسازی و توسط قرارگاه خاتم درحال اجراست و به دلیل کمبود منابع مالی دولتی، تاکنون فقط حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی می‌افزاید: با توجه به حساسیت و اهمیت طرح ریلی چابهار ـ زاهدان، به نظر می‌رسد قرارگاه خاتم و همچنین دولت باید با بخش خصوصی داخلی و خارجی برای تامین اعتبار این طرح و سرمایه‌گذاری روی آن رایزنی کرده و از ظرفیت بخش خصوصی دراین جهت استفاده کنند.
البته استاندار سیستان و بلوچستان هم نظر با نماینده زاهدان می گوید: این طرح بزرگ بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن بیش از 90 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
در همین حال مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق می‌گوید: با عنایت به طرح توسعه سواحل مکران و افق تخلیه 90 میلیون تن کالا در بنادر چابهار، اگر درصدی از این بار از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جابه‌جا شود آرامش، امنیت، ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، کاهش آلودگی صوتی و اشتغال‌زایی را دربر خواهد داشت.
مجید ارجونی می‌افزاید: با این همه سرمایه‌گذار باید از بازگشت سرمایه‌اش اطمینان حاصل کند و این درحالی است که در بحث سرمایه‌گذاری در راه‌آهن جنوب شرق، پکیج کاملی از ظرفیت‌های این حوزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وجود ندارد و تاکنون تجار از سرمایه‌گذاری در این حوزه اطمینان حاصل نکرده‌اند.
با این حال اما علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان بهار سال گذشته و در بازدید از پروژه راه آهن چابهار زاهدان از افتتاح این پروژه در سال 97 خبر داده بود، موضوعی که با توجه به بی پولی بعید است به این زودی ها به بهره برداری برسد.
 
انتهای پیام// https://www.asrehamoon.ir/vdchv6nw.23nqkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما