تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۰
حماسه در لغت به معنای شجاعت و جوانمردی ،ایستادگی و جریان بر خوردارازروح غیرت وصلابت وباز تولید ارزش های اساسی واصولی جامعه است.
حماسه سیاسی، راهبرد سیاسی دولت یازدهم

عصرهامون: سال ۱۳۹۲ توسط امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال حماسه سیاسی وحماسه اقتصادی نام گذاری گردید ،معظم له انتخابات را مظهر حماسه سیاسی دانسته و فرمودند انتخابات مظهر اراده ملی است ،نماد مردم سالاری اسلامی است .
باید توجه داشت که مراد ومنظور رهبر معظم انقلاب اسلامی از حماسه سیاسی فراتر از شرکت وحضور گسترده مردم در انتخابات بوده است از این رو به گوشه ای از مطالب و زمینه هایی که می توان در قالب گفتمان وادبیات حماسه سیاسی نقش آفرین نمایند مورد بررسی قرار می دهیم .
حماسه سیاسی ؛باز تولید و عملیاتی و اجرایی نمودن ارزش های انقلابی واسلامی ایران در برهه کنونی در حیطه سیاسی و…جهت تداوم حیات وپیشرفت خود بدان نیاز دارد .

ملت غیور و فهیم انقلاب اسلامی با شرکت گسترده خود در انتخابات به فرمان امام خود لبیک گفتند و گام نخست و بسیار مهم را در خلق حماسه سیاسی مقتدرانه برداشتند وتوانستند ناکامی و شکست دشمنان را به ارمغان بیاورند واز سوی دیگر رئیس جمهور محترم وسایر مسئولین نظام در تحقیق معنویا ت (حماسه سیاسی)امام خامنه ای باید حماسه آفرینی نماید.
از آن جا که در اسلام حق حاکمیت مطلق از آن خداست واین بدان معنی نیست که انسان هیچ اختیاری در زندگی از خود ندارد ،بلکه خداوند انسان را آزاد ومختار آفریده است و اورا بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم گردانیده است .بنابراین انسان حق دارد در محدوده قوانینی که از طریق وحی بدان رسیده است در تعین سرنوشت اجتماعی خود دخالت نماید.
شهید مطهری در این زمینه می فرماید :
« بالاترین نعمت هاآزادی است وتلخ ترین دردها و ناکافی ها احساس مقهوریت است :یعنی این که انسان شخصیت خود را لگد کوب وآزادی خود را در مقابل دیگری مانند گوسفند در اختیار چوپان مشاهده نماید و خواب و خوراک و موت وحیات خویش را در دست اقتدار او ببیند»
در قرآن کرم سوره شریفه انسان آمده است :
«حقیقت راه حق و باطل را به انسان نشان دادیم حال خواهد هدایت پذیرد و شکر نعمت گوید یا کفران گوید»از تدبیر در آیات قرآن می توان به این مهم دست یافت که آزادی امری ذاتی وفطری است که در نهاد وسرشت انسان قرار دارد وانسان موجودی آزاد ومختار است که می تواند از حقوق فطری خویش بدون دخالت قدرت سلطه گر بیرونی بهره مند شود .
برای آزادی در قرآن کریم مصاد یق فراوان آمده است که عبارتند از :
۱٫ آزادی اندشه :که در قرآن کریم زیر بنای گزینش درست به هدف ،مسیر و شیوه زندگی وشرط برخورداری از هدایت الهی است و در بیش از ۳۰۰ آیه انسان را به تعقل و تفکر وبصیرت دعوت نموده است و بر اندیشه استدلالی و بر هانی تاکید نموده است (اعراف ۷۱ و یونس ۶۸ و…)
و همچنین به دوری از تعصب وجمود فکری دستور داده شده است (بقره ۱۷۰)
۲٫ آزادی بیان : قرآن بر آزادی بیان و اندیشه تاکید دارد ،زیرا اندیشه بدون بیان ناقص است و بالقوه با تظاهر اندیشه وبیان از قوه به فعل می رسد ،قرآن مساله بیان را موهبت الهی می اند .«علمه بیان » (جمعه ۴)
از این رو دولت اسلامی باید زمینه آزادی های مشروع و قانونی را فرآهم آورددر بستر های مناسب و برای بروزانیشه در انسان و برخورداری از تمام ظرفیت وتوان جامعه فراهم نماید و توجه ویژه ای نماید که ملت شریف ایران اسلامی ملتی آزاد وشریف در صحنه بین المللی می باشد و در مقابل هیچ ابر قدرتی احساس ضعف و مقهوریت نمی کند و خواب و خوراک وموت وحیات خود را در حیطه اقتدار استعمار گران نمی داند و از این نعمت و موهبت خدادادی در صحنه بین المللی در احیای حقوق خویش و سایر ملت های مسلمان در سایه تعالیم و فرمایشات ولی امور مسلمین استفاده بهینه می نماید.ودر صحنه داخلی نیز دولت محترم نیز زمینه پرورش انسان های آزاد و متفکر و پرسشگر (که قادر به تشخیص حد وحدود شرعی و آزادی های مشروع و قانونی هستند)موجب می شود که افراد جامعه به محیط خود احساس مسئولیت نمایند و خود را در اداره کشور وجامعه سهم نمایند و باید در این زمینه نیز به اجرایی شدن فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها اولویت ویژه ای داده و زمینه های اجرا جهت تعالی جامعه اسلامی فراهم و موانع رابرطرف نماید.
از دیگر مصاد یق مهم می توان در حماسه به مشارکت مردم در امور کشور اشاره نمود
در بند هشتم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است همه امکانات خود را برای مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی خویش بکار گیرد ».پس دولت محترم جمهوری اسلامی باید تربیتی آغاز نماید که عامه مردم در سرنوشت سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی و…مد نظر قرار گیرند نه حزب و گروهی خاص از امکانات جامعه استفاده نماند و سرنوشت عامه مردم رارقم زنند زیرا تامین امکانات مادی و معنوی برای عامه مردم باعث بقا جامعه می شود.
حکومت (دولت ) بدون مردم ،بدن خواست آنان تحقق پیدا نمی کند وبدون اقبال و رای مردم مملکت به درستی اداره نمی شود بنابراین مردم نقش ایجادی ،ابقایی و اصلاحی دارند و تحقق حکومت ،صلاح و سامان آنان و تداوم و تعالی آن وابسته به مردم است و اندیشه امام علی (ع) مردم نیز چنین نقشی دارند و امام تحقق حکومت خود را چنین بیان می نماید «آری ،به حق آن که دانه را شکافت و جان را آفرید ،اگر حضور حاضران و اتمام حجت با اعلام ناصران نبود.بی تامل حکومت را از دست می گذاشتیم و پایانش را چون آغازش می انگاشتیم و چون گذشته خود را به کناری می کشیدیم( نهج البلاغه خطبه ۳)دولتی که بر خواسته از مرد م باشد و روحیه پرسش گری در آنان تقویت شود مردم آزادی مشروع خود را باز می یابند و نسبت به آنان احساس مسئولیت می نمایند و خود را متعهد می دانند که نسبت به امور کشور حساس باشند و امر به معروف و نهی از منکر به شکل صحیح و مسئولانه در جامعه ترویج پیدا می کند و با روحیه پرسش گری به راحتی ابهامات موجود را بر طرف می نماید و مردم را به درک صحیح از مسائل خواهند رسید و بازار شایعه کم رونق شده و دشمن از این راه به اهداف خود نخواهد رسید .
دولت جمهوری اسلامی در زمینه حماسه سیاسی نیز باید حقوق قانونی و شرعی مردم را رعایت و آگاهی لازم را در مورد حقوق قانونی مردم را در قانون اساسی به مردم بد هند را چنانچه مردم از حقوق شرعی و قانونی خود در قانون اساسی و..اطلاع داشته باشند و میزان مسئولیت خود را در جامعه بدانند تعهد و علاقه آن ها به مشارکت در امور سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و…بیشتر خواهد شد و با حمایت قانون از مردم است که مردم با پشتوانه محکم و قوی حقوق شرعی و قانونی خود را طلب می نمایند و این امر میزان تعهد و پاسخگویی مسئولین را افزایش می دهد چنانچه که در اصل ۲۰ قانون اساسی آمده است«همه افراد ملت ،اعم از زن و مرد ،یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی وسیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام بر خوردارند »
دولت جهموری اسلامی د رحماسه سیاسی باید اهتمام ویژه ای به اجرای عدالت داشته با شند و مسئولین به تناسب حوزه های اداری باید افرادی عادل و منصف باشند که این سنت پیامبر اکرم (ص) و ائمه مععومین بوده است .امام علی (ع) در مورد نیت خود از پذیرش حکومت به عبد الله عباس که عنوان می دارد بر امام علی (ع)وارد شدم دیدم کفش پاره خود را وصله می زند ،فرمود به خدا قسم این تعلیق در نظر من محبوب تر از فرمانروایی حکومت بر شماست ،مگر آن که بتوانم در پرتو آن ،اقامه عدل و حقی بنمایم و یا آن که باطلی و بیدادی را بر اندازم
پس دولت محترم جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از مولا وامام معصوم خویش همواره باید به اجرای عدالت در عمل پایبند باشد و از افراد عادل و منصف و مقتدر در مقابله با هر گونه فساد در جامعه اسلامی همواره به اجرای عدالت و…پایبند باشد از حقوق همه ملت مسلمان ایران چه در صحنه داخلی و چه در صحنه بین المللی دفاع نماید و به دور از شعاردادن با شعور عمل نماید و مسئولین خدا ترس و عادل بر امور مردم بگمارد .
امام علی (ع)می فرماید «مالک من از آن اند و هناکم که بی خردان و تبهکاران این امت حکومت را بدست گیرند آن گاه مال خدارا بدست بگردانند و بندگان اورا به بردگی کشند »(نهج البلاغه خطبه۲۷۴)
پس در حماسه سیاسی باز تولید اصول و باور ها وارزش های انقلاب اسلامی مورد نظر است چرا که دشمن با تهدید ات نرم خود و از عوامل خود فروخته گاها در قالب رو شنفکر و…سمی در در جدا کردن ملت و مردم از اسلام است
امام خمینی (ره)می فرماید:
«این ها به آن جا ریسده اند که اگر این ملت تحت لوای اسلامی بشوند نمی توانند بر آن غلبه بکنند کوشش کردند که این ملت را اول از اسلام کنار بگذلرند و اسلام را بد نمایش دهند (صحیفه امام ج ۵ ص ۴۲۱)
و تمدن وسیاست خود را به مردم در قالب جدید از تمدن و اسلام عرضه نمایند و یا احیای باستان گرایی و تحجر و روشن فکری گام هایی در حذف اسلام برداشته اند وتوانسته اند در دانشگاه ها نفوذ نمایند و به اهداف خود هر چند کم نائل گردند و وابسته گی فکری و روحی ایجاد نمایند از طریق کتب دانشگاهی و.رسانه و…»
پس دولت محترم جمهوری اسلامی باید در حماسه سیاسی تغییر و تحول بنیادین در دانشگا ه ها را که مد نظر امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بوده است وفرموده «دانشگاه ها باید تغییر بنیادین نمایند و از نو ساخته شوند که جوانان مارا به تربیت های اسلامی تربیت کنند »(صحیفه نور جلد ۷ ص ۱۸۵ )
همچنین امام خامنه ای نیز بر تغییر و تحول دانشگاه ها خصوصا در حوزه علو م انسانی تاکید ویژه ای نموده است و نسبت به بومی سازی دانشگاه فرامین ایشان را اجرایی نمایند و همچنین کرسی های آزاد اندیشی را به مر حله اجرا در آورد
ملت شریف ایران اسلامی با حرکت و اقدامات انقلابی خود در عرصه های سر نوشت ساز در دوران انقلاب اسلامی در برهه کنونی با حضور گسترده و پر شور خود در انتخابات ناکامی و ناکار آمدی توطئه های سیاسی دشمنان داخلی و خارجی (آمریکاو..) را به ارمغان آورند و حماسه سیاسی که برای دوستان ایران امید بخش و شادی آفرین و برای دشمنان انقلاب اسلامی نا امید کننده است از این رو رئیس جمهر محترم با اتکا به خداوند و استفاده از رهنمود های مقام معظم رهبری و در نظر گرفتن نقش محوری مردم موجبات باز تولید ارزش های انقلاب اسلامی در زمینه های سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی را فراهم نمایند با هوشمندی و درایت کامل با شناسایی توطئه های سیاسی و.. داخل و خارج اقدام مدبرانه نمایند ودر مناسبات بین المللی با استفاده بهینه از ظرفیت نسبت به افزایش قدرت ایران اسلامی و برتری نظام مردم سالاری دینی در معادلات سیاسی جهان که بر آمده از حماسه سیاسی به وجود آمده و مشروعیت مردمی و امنیت همه جانبه و کار آمدی نظام اسلامی در این عرصه ها می باشد موجبات درخشش و اقتدار ایران در عرصه معادلات سیاسی جهان را فراهم نماید و حماسه سیاسی مد نظر امام خامنه ای مدظله العالی را به وجود آورد.
انتهای پیام/5696 https://www.asrehamoon.ir/vdcc.sq1a2bqesla82.html
منبع : اقطاع زمین
نام شما
آدرس ايميل شما