تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۶

اعتیاد سبز رنگ

اکبر تجلی
در همه دکه های سطح شهر زاهدان ماده سبز رنگی را می‌بینیم که بیشتر مشتری آنها جوانان هستند. بساط‌هایی که حالا به جز جوانان و نوجوانان، کودکان و زنان را نیز به دور خود جمع کرده است .
اعتیاد سبز رنگ
اعتیاد سبز رنگ
به گزارش عصر هامون، ناس، برگ خشک از نوع تنباکو که آن را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان میان لب و دندان می‌ریزند. نسوار پس از ساخته شدن سبز رنگ می‌شود. و به دپ و اسفناج نیز معروف است.

ناس (نسوار)
به علت اینکه مصرف ناس ابزار خاصی نمی خواهد ، ایجاد دود نمی کند و دسترسی به آن خیلی راحت است سبب رواج این ماده در بین مردم شده است.

استفاده از ناس

این ماده از کشور افغانستان به علت هم مرزی با سیستان و بلوچستنان و حضور زیاد افغانها در استان ما که مصرف کننده اصلی ناس می باشند وارد کشور ما شده است.

استفاده از نسوار را نسوار انداختن می‌گویند و مصرف‌ کننده ناس را نیز «ناسی» یا دپی گویند، نسوار یا همان ناس در جایی که استفاده می‌شود (زیر زبان، پشت لب و…) بشدت می‌سوزاند و تنباکو که در مجاورت لثه قرار گرفته وارد خون می‌شود.

عوارض آن عبارت است از؛ احساس سرگیجه و سردرد و تهوع و سایرعوارض، استفاده طولانی مدت از ناس شامل از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی، ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم‌ها، تغییرات محسوس در فشار خون، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، وابستگی روحی و روانی، بیماری‌های لثه، سرطان لثه، سرطان حنجره و روده بزرگ و نارسایی‌های کلیوی است.

عوارض استفاده از ناس

یکی از تحقیقاتی که در اختیار قانونگذاران اتحادیه اروپا قرار گرفته است، نشان می‌دهد که ناس نه تنها سرطان‌زاست، بلکه باعث بروز بیماری‌های صعب‌العلاج دیگری هم می‌شود.

تا کنون هیچ طرحی و اقدامی جهت مقابله با این مشکل صورت نگرفته است. و با توجه به اینکه این بحث با سلامت جامعه ارتباط مستقیمی دارد، بهداشت استان به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و مبارزه با آن همکاری تمام ارگانهای مرتبط با امور بهداشتی را می‌طلبد.

این قصه، قصه‌ی روزهای دیروز نیست، این قصه شرح حال کودکان، جوانان، نوجوانان و زنان امروز است که متاسفانه به دلیل استفاده بی‌رویه از ناس، در منجلاب نابودی دست و پا می‌زنند.

و کلا فرهنگ و فضای شهر را زیر سوال برده است.

انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcdsf0o.yt0xo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما