تاریخ انتشار :شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۴
وقتی که جهان پشت امریکا را خالی می کند/

تحلیلی بر رویکرد کشورهای تاثیرگذار در مساله سوریه

حسین بزی
این روزها تیتر یک خبرگذاری های ایران و جهان اعم از رسانه های مجازی، مکتوب، دیداری و شنیداری موضوع حمله احتمالی امریکا به سوریه است، این درحالیست که طرفین تاثیرگذار در. این منازعه تنها امریکا و سوریه نیستند بلکه صف ارایی گسترده ای توسط کشورهای مقاومت و در مقابل استعمارگران صورت گرفته است.
تحلیلی بر رویکرد کشورهای تاثیرگذار در مساله سوریه
تحلیلی بر رویکرد کشورهای تاثیرگذار در مساله سوریه
به گزارش عصر هامون، به نیکی می دانیم امریکا دیگر ان ابر قدرت بلامنازع پس ازجنگ جهانی دوم نیست و سوریه نیز کشوری کوچک و بی دفاع نیست،ازاین رو رویکرد سایرملل منطقه و جهان که هریک به گونه ای درگیر این جنگ هستند می تواند در اغاز یا عدم اغاز جنگ سوریه تاثیر گزار باشد.
اگر در یک دسته بندی اولیه کشورهای اثرگذار را به نیروهای مقاومت و در مقابل استعمارگر تقسیم کنیم، به سوریه ایران لبنان فلسطین و روسیه در یک طرف و امریکا انگلیس و اسراییل در طرف دیگر می رسیم. و همچنین کشورهایی چون ترکیه عربستان اردن عراق مصر فرانسه و چین اثرات ایجابی یا سلبی در این مناقشه دارند که بدون تردید می توان با بررسی مواضع هریک سرنوشت این نبرد را نیز پیش بینی کرد:

ایران:

جمهوری اسلامی ایران از دیر باز در منطقه و جهان بدون در نظر گرفتن حب و بغض ها و موازنه های قدرت بین المللی به تحلیل شرایط حق و باطل در منطقه پرداخته است، برای کشوری چون ایران تفاوتی میان همسایه و کشوری در آمریکای شمالی نیست بلکه تنها حق و حقیقت مطلق است که جهت گیری این کشور را تعیین می کند؛ در منازعه احتمالی سوریه و امریکا ایران نقشی فعال و تعیین کننده دارد، و آنچنان که از واکنش های این کشور در پی اخبار منتشره پیرامون حمله امریکا به سوریه بر می آید، ایران مدافع صلح و حل مناقشات به شیوه دیپلماتیک است لیکن در صورت پافشاری کشورهایی چون امریکا و انگلیس بر آغاز نبرد ایران نیز حمایت معنوی و دیپلماتیک خود را از سوریه شدت خواهد بخشید.

لبنان:

حزب الله لبنان که از پس جنگ ۳۳ روزه با اسرائیل بخوبی برآمد با تمام توان پشت بشار اسد و کشور سوریه درآمده و هرگز از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد؛ این حمایت گسترده از تعداد بیشمار پناهجویان سوری در لبنان پیداست، پناهجویانی که بدلیل طولانی شدن حملات تروریستی به این کشور به ستوه آمده و از زیر تیغ ترزوریست ها به مامنی امن گریخته اند.

فلسطین:

مردم و برخی از رهبران آزاده فلسطینی بیش از ۶۰ سال در زیر یوغ استعمار تاب آورده و بخوبی طعم اشغال سرزمین بدست اجانب را می شناسند، فلسطینی ها نیک می دانند اگر بشار اسد و حکومت سوریه قاعده را ببازند و در مقابل ظلم سر تسلیم فرو برند دیری نمی پاید که سوریه نیز وارد دوره ای جدید از استعمار و استعمار زدگی می شود، از اینرو دیگر هیچ کرنشی را در مقابل کشورهای بیگانه نمی پذیرند و حمایت خود را از کشورهای محور مقاومت در منطقه اعلام می دارند.

روسیه:

روسیه از معدود کشورهایی است که با فریبکاری ها و لفاظی های دولت مردان امریکایی بخوبی آشناست، در سال هایی نه چندان دور روسیه بعنوان یکی از دو ابر قدرت جهانی در صحنه گردانی بین الملل نقش موثری را ایفا می کرد، و امروز نیز با حمایت همه جانبه از صلح در منطقه و جهان کشور سوریه را در این منازعه بر حق دانسته و اظهارات دولت مردان غربی را بدون پشتوانه می شمارد، روسیه از حامیان تراز اول دولت سوریه و بشار اسد است و در این راه شهروندان روسی نیز از هیچگونه پشتیبانی دریغ نمی ورزند.

انگلیس:

انگلیس با مساحتی مشابه مساحت استان سیستان و بلوچستان در هنگامه طرح موضوع حمله به سوریه از متحدان سرسخت آمریکا بود لیکن پس از گذشت مدت کوتاهی ، موج مخالفت ها و اعتراضات مردمی در انگلیس، دولت مردان این کشور ناچار شدند از مواضع خود عقب نشسته و امریکا را در ادامه این مسیر دچار ابهام نمایند، و به همین دلیل است که آقای کامرون با اجتناب از بکار بردن لحن تند بر علیه سوریه تنها بر اقدامات قانونی در سازمان ملل تاکید می کند.

رژیم صهیونیستی:

رژِیم اشغالگر قدس، باوجود اینکه از دیرباز ازمدافعان اصلی جنگ طلبی و آتش افروزی در منطقه بوده است اما اینبار با کسب تجربه های تلخ در جنگ های ۳۳ روزه و ۲۳ روزه از همان ابتدا با نبرد سوریه مخالف بوده است لیکن دولتمردان این رژِیم مانند سابق نقش مهمی در تحریک امریکا به آغاز یا عدم آغاز این جنگ ایفا می کنند؛ از طرفی سران این رژیم نیک می دانند که مدت هاست نیروهای حزب الله در سوریه و لبنان انتظار می کشند اقدامی خودسرانه مرتکب شوند تا آتش بارهایی را که به سمت مقر این رژیم نشانه رفته است فعال سازند.

همچنین کشورهایی چون ترکیه عربستان اردن عراق مصر فرانسه و چین اثرات ایجابی یا سلبی در این مناقشه دارند؛ این کشورها می توانند بیشتر به مشاورین و حامیان طرفین درگیر تشبیه شوند تا بازیگردان اصلی، این دولت ها می توانند با اعزام کمک های تسلیحاتی و اعلام حمایت معنوی از طرفین در آتش این جنگ دمیده یا آن را سرد سازند.

آنچه از شرایط روز طرفین درگیر برمی آید این است که همپیمانان آمریکا زودتر اتز آنچه انتظار می رفت سرد شده و عواقب احتمالی این نبرد را احساس نموده اند و از طرفی کشورهای مقاومت در منطقه و در سایر نقاط جهان با پیش بینی این روزها خود را برای هرگونه منازعه و نبردی آماده ساخته اند.
انتهای پیام/۹۰۳۱ https://www.asrehamoon.ir/vdcb.zb0urhb08iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما