تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
فشارخون بالا یکی از بیماری های زمینه ای و مزمن است و افراد مبتلا به آن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و یا در صورت ابتلا ممکن است علائم آن را شدیدتر نشان دهند.
وقتی کُشنده بی سر و صدا دست در دست کووید 19 می دهد/ نسخه های کرونایی برای مبتلایان به فشار خون
به گزارش عصرهامون، فشار خون یکی از علائم اصلی حیات محسوب می شود، اما در صورتی بالا برود و یا نوسان داشته باشد می تواند مشکل ساز باشد.
 
هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.
 
فشارخون‌ بالا خطرناک است و به همین دلیل گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ معمولا هیچ‌ علامتی‌ ندارد و به همین دلیل می تواند سبب مرگ بیمار شود.
 
فشارخون بالا حتی در زمان استراحت
 
در شرایط طبیعی‌ فشار خون به دلیل استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالاست‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز ممکن است فشار خون‌ بالاتر از حد طبیعی‌ را نشان دهد.
 
فشار خون بالا خصوصا در افراد مسن بسیار شایع است، به طوریکه تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر به این بیماری مبتلا هستند.
 
فشارخون در بیماران جوان‌تر در مردان شایعتر است ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا افزایش می‌یابد.
 
از همان ابتدای شیوع کرونا اعلام شد افراد دارای بیماری های زمینه ای بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند و یا در صورت ابتلا ممکن است علائم آن را شدیدتر نشان دهند.
 
بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی وعروقی، دیابت، فشارخون بالا، اختلال چربی های خون و بیماری های تنفسی نمونه این موارد هستند و باید مبتلایان به این بیماری ها به توصیه های کرونایی بیشتر توجه داشته باشند.
 
توصیه های کرونایی برای بیماران مبتلا به فشار خون
 
مجید سرتیپی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: بیماران مبتلا به بیماری های مزمن (قلبی -عروقی، فشارخون بالا، دیابت و اختلال چربی های خون) در زمان همه گیری کووید 19 باید مواردی را مورد توجه قرار دهند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که از داروهای درمان سرطان یا بیماری های مغزی و یا کورتن استفاده می کنند باید فشارخون خود را هر دو هفته یکبار یا حداکثر ماهانه اندازه گیری و کنترل کنند.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: افراد در صورتی که بیماری های مزمن مانند فشارخون یا ..... دارند، اگر زیر نظر پزشک هستند از وی بخواهند مقدار داروها را برای مدت سه تا 6 ماه تجویز کند تا کمتر به پزشک مراجعه کنند.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در صورتی که مبتلا به بیماری فشارخون هستند و سن زیر 60 سال دارند، فشار خون باید کمتر از 90/140 میلی متر جیوه و در صورتی که سن 60 سال و بالاتر دارند، باید کمتر از 90/150 میلی متر جیوه باشد.
 
سرتیپی بیان کرد: بیماران در صورتی که در منزل دستگاه اندازه گیری فشارخون دارند، با نحوه اندازه گیری صحیح و استفاده از دستگاه آشنا شوند.
 
مصرف دارو تنها با نظر پزشک
 
وی اظهار کرد: افراد در صورت ابتلا به فشارخون، بدون تحویز پزشک از داروهایی که فشارخون را بالا می برد نظیر (بروفن، ناپروکسین، ایندومتاسین و ....) استفاده نکنند.
 
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا، واکسن آنفلوانزا و پنومونونی تزریق کنند و از لحظه خروج از منزل تا بازگشت به منزل حتما ماسک بزنند.
 
سرتیپی گفت: بعد از برگشتن به خانه، ماسک و دستکش را در سطل زباله انداخته و تمام لباس های خود را در سبد شستشو یا ماشین لباسشویی قرار دهند، بلافاصله دوش بگیرند و لباس تمیز بپوشند.
 
وی اظهار کرد: بعد از برگشتن به خانه، وسایلی که همراه دارند (کیف دستی، گوشی، ...) را با محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل 70 درصد ضدعفونی کنند.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت داشتن دستگاه اندازه گیری فشارخون در منزل، می توانند به هنگام مراجعه به مطب، کلینیک، درمانگاه و یا مراکز بهداشتی، دستگاه خود رابه همراه داشته باشند  تا احتمال انتقال آلودگی کاهش یابد.
 
انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcf0mdycw6dmya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما