تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۶
شهرستان دلگان به عنوان قطب تولید حنا در سیستان وبلوچستان در حالی جایگاه دوم تولید این محصول خوش رنگ و لعاب کشور را یدک می کشد که به علت نبود دستگاه های فرآوری دسترنج چندین ساله کشاورزان آن به کام دلالان می شود.
صنایع تبدیلی راهکاری برای جلوگيری از هدررفت دسترنج کشاورزان/ اشتغالزایی ۲ هزار نفر دستاورد کشت حنا در دلگان
به گزارش عصرهامون، از گذشته های دور تاکنون حنا در زمره یکی از مهم‌ترین گیاهان زینتی و دارویی به شمار رفته و جایگاه خاصی در آداب و رسوم ایرانیان به ویژه در برگزاری مراسمات جشن و سرور دارد.

زنان جنوب شرق کشور به خصوص سیستان و بلوچستان برای ترسیم اشکال زیبا بر دست و رنگ کردن موی سر خود از این محصول استفاده کرده و یا هنگام مراسم حنا بندان دست و پای عروس و داماد را حنا می بندند تا رنگ سرخ به خود گیرد.

این محصول مرغوب کشاورزی فواید و کاربردهای زیادی دارد که بهره گیری از آن در صنایع رنگرزی و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی، درمان بیماری های پوستی، درمان قارچ پوست سر، تقویت مو و رفع شوره سر، رفع اگزما و جلوگیری از عرق دست و پا از جمله مزایای آن است.

رنگ حنای دلگان بر دستان دلالان

با این تفاسیر اما شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان پس از رودبار جنوب در استان کرمان که با تولید 25 هزار تن حنا رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده، جایگاه دوم تولید این محصول خوش رنگ و لعاب کشور را در حالی یدک می کشد که به علت نبود دستگاه های فرآوری و بسته بندی دسترنج چندین ساله کشاورزان آن به کام دلالان می شود.
 
به گفته بامری یکی از کشاورزان منطقه، نبود دستگاه برای فرآوری و بسته بندی موجب شده که دسترنج و عرق جبین کشاورزان ضایع شود و دلالان چند ماه قبل از فصل برداشت، محصول کشاورزان را با قیمتی بسیار نازل خریداری کرده و به خارج از استان ببرند و پس از فرآوری و بسته بندی به اسم و برند همان منطقه به فروش برسانند.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده بخش کشاورزی

شهناز رفعت پور، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان دلگان در اینباره با اشاره به اینکه دلگان یکی از قطب های تولید حنا در کشور است، بیان کرد: این ظرفیت و پتانسیل موجود در حالی است که این شهرستان همچنان در فقدان صنایع فرآوری و واحدهای صنعتی حناسایی به سر می برد.

وی تصریح کرد: عدم وجود واحدهای صنعتی منجر به آن شده تا عمده تولید حنای شهرستان به صورت خام وفله ای به تجار خارج از استان فروخته شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از اوایل تیر ماه چین اول حنا در سطح سه هزار  ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دلگان آغاز وپیش بینی می شود کشاورزان دلگانی بالغ بر  ۵ هزار تن حنا در چین اول برداشت کنند.

وی با اشاره به اینکه برداشت حنا در شهرستان دلگان در سه چین طی ماههای تیر، شهریور و آبان انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر با کاشت، داشت و برداشت حنا زمینه اشتغال برای هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورده است.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcae6n6w49nyy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما