تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۳
پوکی استخوان یا استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوان است و زمانی بروز می کند که تشکیل استخوان جدید قادر به ترمیم استخوان های تخریب شده نباشد.
پوکی استخوان در کمین دیابتی‌ها است/ "کلسیم" و "ویتامین د" موجود در مواد لبنی دو عامل مهم در پیشگیری از بیماری
به گزارش عصرهامون، یکی از متداول‌ترین بیماری‌هایی که افراد در سنین مختلف با آن درگیر هستند، پوکی استخوان است.

شاید به خاطر داشته باشید که در دروه نوجوانی، والدین‌تان چقدر اصرار به خوردن غذاهای سالم داشتند و به نوشیدن شیر تاکید می‌کردند.
این بیماری، نوعی بیماری خاموش است که با افزایش سن، بیشتر دیده می‌شود، اما ممکن است فرد مبتلا به پوکی استخوان اصلا از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد.

شکستگی های مربوط به پوکی استخوان بیشتر در مفصل ران،  مچ یا ستون فقرات رخ می دهد؛ سوال اینجاست که علت پوکی استخوان چیست و نحوه درمان پوکی استخوان چگونه است؟

حقایقی درباره پوکی استخوان

در این خصوص مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی با اشاره به اینکه استئوپروز یا پوکی استخوان بیماری است که در آن تراکم و قدرت استخوان های بدن کاهش یافته و به دنبال آن احتمال شکستگی استخوان ها افزایش می یابد، بیان کرد: این بیماری معمولا به تدریج پیشرفت می کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد تا وقتی که شکستگی به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه با بالا رفتن سن استئوپروز در همه افراد به وجود می آید و همه افراد مسن تا حدودی پوکی استخوان دارند، تصریح کرد: اینکه این روند در چه سنی شروع شود و شدت آن به چه اندازه باشد تا حدودی قابل کنترل است و با رعایت اصولی می توان شروع آن را به تاخیر انداخت و یا از شدت آن کاست و یا حداقل از پیشرفت سریع آن جلوگیری کرد.

این مشاور تغذیه و رژیم های غذایی؛ پیری، ژنتیک، عادات، دارو، بیماری، بیماری گوارشی منجر به سوء جذب، وجود بیماری مزمن مانند روماتیسم مفصلی یا نارسایی مزمن کبد، بی حرکتی طولانی مدت مانند کسی که سکته مغزی کرده اند، پرکاری غده پاراتیروئید، کم کاری غده تیروئید و تغذیه از جمله عوامل زمینه ساز بروز استئوپروز یا پوکی استخوان به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در سنین جوانی استخوان بیشتر ساخته می شود تا جذب، ادامه داد: حدوداً بعد از 35 سالگی به ازای موادی که از استخوان برداشته می شوند مواد کمتری جایگزین شده و این فرایند موجب می شود که به تدریج مقدار ماده تشکیل دهنده استخوان و در نتیجه تراکم و استحکام آن کاهش یابد.

فیروزکوهی تاکید کرد: بعد از سنین جوانی و با افزایش سن، کل توده استخوانی بدن کاهش یافته و خطر شکستگی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: در کسانی که سابقه خانوادگی شکستگی دارند، افراد لاغر اندام و افراد با پوست خیلی روشن احتمال استئوپروز یا پوکی استخوان بیشتر است.

این مشاور تغذیه اظهار کرد: کسانی که کار پشت میز نشینی دارند و ورزش و فعالیت بدنی کمی دارند و کسانی که عادت به مصرف سیگار یا الکل دارند بیشتر مبتلا به پوکی استخوان و استئوپروز می شوند، همچنین ر کسانی که به علت ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی هستند پوکی استخوان بیشتر دیده می شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه کاهش دریافت "کلسیم" و ویتامین "د" از طریق مواد غذایی، موجب پوکی استخوان می شود، گفت: باید روزانه حدود 3.5 ليوان شير ترجیحا شیر غنی شده با ویتامین  D  ( یا بخشی از آن از سایر لبنیات مثل ماست و پنیر و کشک تامین شود ) استفاده شود، و یا از غذاهايى مانند ماهى سالمون، تن ماهى و شاه ماهى، حاوى ويتامين D هستند كه به جذب بيشتر كلسيم كمك مى‌كنند فیروزکوهی آب کافی را یکی از راهکارهای کاهش بیماری ذکر کرد و ادامه داد: سبزیجات برگ سبز نیزحاوى منيزيم هستند كه به حفظ کیفیت استخوان ها  كمك مى‌كنند؛ انواع کلم، نعنا و پونه، پیاز، اسفناج،  جعفری، کرفس، مارچوبه در این دسته جای دارند.

وی بیان کرد: انجام ورزش های بدنی مستمر موجب می شود تا استخوان مرتباً در معرض نیروهای وارد از طرف جاذبه زمین و عضلات متصل به آنها قرار بگیرد و این نیروها سلول های استخوان را به نحوی تحریک می کنند تا در مجموع، استخوان بیشتری ساخته شده و تراکم بافت استخوانی بیشتر می شود.

محدودیت های غذایی

این کارشناس تغذیه در ادامه به محدودیت های غذایی نیز اشاره کرد و افزود: غذاهای حاوی نمک بالا و سدیم مانند چیپس، پفک نمکی، برخی کنسروها، غذاهای نیمه آماده و یا فست فودها، نمک، کافئین و مصرف زیاد قهوه یا چای و شکلات های کافئین دار، نوشیدنی های الکلی، چربی ها  و سرخ کردنی ها، سوسیس، کالباس، نوشابه، سیب زمینی سرخ شده، فلفل، بادمجان، گوجه فرنگی و یا غذا هایی که از گندم، فلفل سبز، سیب زمینی و گوجه به دست می آیند، بیشتر غذا های التهابی شناخته شده و بهتر است در رژیم غذایی وارد نشده و جایگزین مناسب برایشان پیدا کرد.

فیروزکوهی در ادامه با اشاره به اینکه دیابت بیماری متابولیک و شایعی است که بین آن و پوکی استخوان ارتباط واضحی یافت شده است، گفت: سطح بالا و کنترل نشده قند خون، در دراز مدت به اندام‌های متفاوتی از بدن آسیب زده و منجر به ناتوانی‌های متعدد در آن می شود که یکی از این عوارض، پوکی استخوان است.

 وی اظهار کرد: میزان دریافت پروتئین، کلسیم و ویتامین D برای داشتن یک استخوان سالم و قوی بسیار اهمیت دارد؛ این درحالیست که کمبود ویتامین D در کشور ما در میان افراد خیلی زیاد است بر این اساس هر ایرانی حداقل یک عدد پرل 50 هزار واحدی ویتامین D در هر ماه باید مصرف کند.
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcb05b88rhbs9p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما