تاریخ انتشار :پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: توصیه می‌شود مادران در دوران بارداری و شیردهی زیر نظر پزشک متخصص تغذیه نکاتی را رعایت کنند.
باید نبایدهای روزه‌داری در دوران بارداری
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، زهرا سرگزی در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان سؤال بسیاری از مادران باردار یا شیرده این است که روزه در دوران بارداری و دوره شیردهی امکان دارد یا خیر؟ اگر واقع‌بینانه به مسئله تغذیه مادران در این دوران نگاهی بیندازیم باید بگوییم مادران بسیاری در دوره بارداری و شیردهی به دلیل تغذیه نامناسب دچار سوءتغذیه هستند و نوزاد کم‌وزنی به دنیا می‌آورند یا فرزند شیرخوارشان وزن لازم را نمی‌گیرد که این امر در سلامت حال و آینده نوزاد بسیار اثرگذار است.
 
 وی افزود: روزه در سه‌ماهه اول به‌ویژه وقتی مادر در هفته ۸ بارداری به سر می‌برد سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است؛ اگر مادر در این سه‌ماهه اول روزه بگیرد ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین وارد بشود چرا که در سه‌ماهه سوم بارداری بخش عمده انرژی جنین از گلوکز خون مادر یا به‌اصطلاح قند خون مادر تأمین می‌شود؛ بنابراین اگر مادر در سه‌ماهه سوم روزه بگیرد بدن در ساعات روزه‌داری برای تأمین انرژی خودش چربی‌های بدن رو بسوزاند که حاصل این واکنش تولید ترکیبات کتونی است که اثر منفی بر سیستم عصبی جنین می‌گذارد.

وی ادامه داد: اما در سه‌ماهه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد فشارخون طبیعی داشته باشد کالری و مواد غذایی کافی دریافت کند بیماری خاصی نداشته باشد و همچنین جنین باتوجه‌به سن جنینی رشد خوبی داشته باشد مادر قادر به روزه‌گرفتن خواهد بود.

کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در مادران شیرده نیز ازآنجاکه در ۶ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک می‌شود، بهتر است در این ایام، از روزه‌داری خودداری شود.
 
وی افزود: در ۶ماهه دوم شیردهی باتوجه‌به اینکه تغذیه کمکی کودک شروع شده به‌شرط اینکه مادر از برنامه غذایی صحیح استفاده کند؛ یعنی رژیم غذایی مادر سرشار از منبع ریزمغذی‌ها از جمله آهن و منابع دارای کلسیم باشد و منحنی رشد کودک طبیعی باشد روزه‌داری منعی ندارد.

وی ادامه داد: توصیه‌های غذایی در این دوران برای مادران در وعده‌های سحر، افطار و شام از منابع پروتئین‌دار از جمله گوشت مرغ ماهی تخم‌مرغ و حتی حبوبات را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند انواع میوه‌های برگ سبز، سالاد و سبزی‌های متنوع و رنگی استفاده کنند برای تأمین کلسیم و ویتامین‌های گروه ب به میزان دو تا سه لیوان شیر یا معادل آن از جمله پنیر استفاده کنند پس از افطار و قبل از وعده سحر حداقل ۸ لیوان آب مصرف کنند و به دلیل اینکه شیر مادر کم نشود از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده خودداری کنند و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشند.

انتهای خبر/
https://asrehamoon.ir/vdcjhaevvuqemoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما