تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۴
احمد علی موهبتی گفت: پروژه‌های کلان در دست اجرا در سیستان و بلوچستان اثر گذاری بسیار خوبی داشته به گونه ای که کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری از آثار آن است. ​
ساخت 12 هزار واحد مسکونی محرومان در روستاهای سیستان و بلوچستان/اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت برنامه های دولت
به گزارش عصرهامون، احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست هم اندیشی با مدیران رسانه‌های استان که امروز برگزار شد، بیان کرد: سال گذشته اعتبار ملی برای بزرگراه های استان اختصاص یافت، این مهم امسال نیز در اولویت قرار دارد چراکه مورد نیاز مردم است، اما به نسبت آن راه آهن برای توسعه استان اهمیت بیشتری دارد.
 
وی با اشاره به این که از منظر رئیس جمهور افغانستان چابهار، تنفسگاه این کشور است، بیان کرد: باید در کشور و به تبع آن سیستان و بلوچستان به این مهم بیش از پیش توجه شود که در زمینه ترانزیت و تجارت، توجه به راه آهن، بندر و فرودگاه در چابهار الزامی است.
 
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان این که با تسریع در احداث راه آهن، بازار کشورهای آسیای میانه به منطقه چابهار می رسد، اضافه کرد: عملیات اجرایی فرودگاه بین المللی چابهار نیز در حال انجام است و انتظار می رود تا یک سال آینده به اتمام برسد.
 
وی گفت: استفاده از ظرفیت مرز برای اشتغال سالم و پیشگیری از ایجاد مشاغل کاذب ضروری است اما پاکستان عملیات انسداد مرز را آغاز  و  نسبت به فنس کشی بیش از 300 کیلومتر از این مرز اقدام کرده است.
 
موهبتی با بیان اینکه اولویت را اتمام پروژه‌های نیمه تمام قرار دادیم، گفت: پروژه‌های کلان در دست اجرا در سیستان و بلوچستان اثر گذاری بسیار خوبی داشته به گونه ای که کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری از آثار آن است.

وی با اشاره به حمله گاندو به کودکان، افزود: بی احتیاطی و آشنا نبودن به شنا سبب ایجاد این مشکل می شود، هوتک ها با مشکلاتی همراه است و امروز کسی از هوتک‌ها آب نمی‌خورد.

قول بهر مندی روستاهای پایین دست سد پیشین از آب مطلوب

به گفته موهبتی، از 261 روستای جنوب استان، 185 روستا از آب تصفیه شده برخوردار است و  دیگر روستاها نیز با تانکر آبرسانی می شود، روستاهای پایین دست سد پیشین نیز تا آخر امسال از آب مطلوبی بهره مند خواهند شد.
 
این مقام مسئول گفت: در فضای مجازی استان عده‌ای غیر خبرنگار می گفتند که مردم آب خوردن ندارند اما دولت ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشته و می‌خواهد دیوار مرزی بکشد، این مهم با واکنش استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی و رضوی نیز همراه شد چراکه خواستار شراکت شدند که جلوی آنها گرفته شد.

وی ادامه داد: مرزهای این استان ها زیرساخت های خوبی دارد اما آن ها می‌خواستند دیوار الکترونیکی برای کنترل مرزهایشان ایجاد کنند که این پول در استان باقی ماند و به سمتی که بتواند نقش آفرینی داشته باشد و به توسعه مرز کمک کند، هدایت شد که یکی از این اقدام ها ایجاد جاده بود.

این مقام مسئول عنوان کرد: به عنوان مثال وقتی از منطقه کوهک تا پیشین جاده نداشته باشیم این قسمت از مرز 450 کیلومتری قابل استفاده نیست و مردم نمی توانند از آن بهره ببرند، بنابراین با این 100 میلیون دلار، پنج تیم مهندسی در مرز مستقر و اقدام های لازم برای توسعه منطقه مرزی شرق کشور آغاز شد.

وی افزود: فرودگاه سراوان که غیر عملیاتی بود و برای همه پروازها قابل بهره‌برداری نبود، با همین ردیف اعتباری توسعه پیدا کرد و قرار است به فرودگاه استاندارد تبدیل شود، از همین محل جاده‌های روستایی بازگشایی شد که از قبل آن به حدود 80 روستا برق رسانی صورت می گیرد و خدمات فراوانی ارائه می شود.

موهبتی اضافه کرد: همچنین اقدام هایی در حوزه مدرسه سازی و ایجاد مراکز بهداشت در دستور کار قرار گرفته است، البته ایران انسداد مرز را انجام نمی دهد، ولی پاکستان این اقدام را آغاز کرده است و طی یکسال گذشته از 960 کیلومتر مرز مشترک در 300 کیلومتر تاکنون فنس کشی کرده است و به طور قطع مرز را خواهد بست.

به گفته وی، اردیبهشت ماه سال گذشته وقتی موضوع ساماندهی سوخت مطرح شد، گفتیم در آینده اگر ما مرز را نبندیم طرف مقابل خواهد بست، نظم بخشی در مرزها اصل راز بقای هستی است، باید برویم دنبال شغل واقعی برویم و جلوی برخی مشاغل کاذب که اقتصاد را به مخاطره می اندازد، گرفته شود، اما عده ای معترض بودند و امروز می بینیم این اتفاق می افتد و اگر دیر به خود بجنبیم این مرز مسدود می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: باید به مزیت های استان شتاب دهیم و حوزه اشتغال را دنبال کنیم تا اثر گذاری مطلوبی داشته باشد که به طور قطع پروژه های عمرانی و زیرساختی زمان می برد و جزو کارهای دیر بازده است، بنابراین باید کارهای زود بازده در دستور قرار بگیرد که طی این مدت به این مهم توجه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین اقدام هایی توسط سازمان هایی که می توانند در این مسیر نقش آفرین باشند از جمله بنیاد مستضعفان که محرومیت‌زدایی را بر عهده گرفته است، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم این هفته سه هزار میلیارد تفاهم‌نامه جدید امضا می‌کند، این ستاد در زمینه اشتغال ورود خوبی داشته است، اقدام های آستان قدس رضوی و دیگر سازمان‌های کشوری نیز در این زمینه می تواند تاثیر گذار باشد.

مزیت های راه اندازی طرح هاسب

استاندار گفت: نکته مهمی که در استان در حال رقم خوردن است و جای تشکر دارد، چراکه بسیار می تواند اثرگذار باشد ایجاد موسسه همدلان آینده نگر سیستان و بلوچستان است که از همه کسانی که برای استان دلسوزی دارند و دلشان در گرو این خطه مانده، تشکیل شده است.

موهبتی افزود: این موسسه اقدام های بزرگی را آغاز و مشارکت مردم کشور برای توجه به نیازهای سیستان و بلوچستان را فراهم کرده و خدمات آن در شقوق مختلف شامل آموزشی، سلامت، اشتغال، گردشگری، سرمایه‌گذاری و امثال آن است که این کار کار هوشمندانه می تواند نقش آفرینی داشته باشد، شاید یکی از دلایلی که سال 98 خدماتی که ارائه شد با زمان توفان گونو تفاوت داشت همین مهم باشد، چراکه وقتی مردم در یک وادی ایفای نقش کنند، دولت نیز خود را موظف می داند که به آن ها خدمات لازم را ارائه کند.

 وی اضافه کرد: با ایجاد این تفکر و با وجود اینکه بودجه کشور مطلوب نیست در راستای توجه به حاشیه نشینی و احداث خانه های محرومان اتفاق های بسیار خوبی رخ داده و موضوع گازرسانی، راهسازی، ساخت راه آهن و دیگر زیرساخت ها اقدام های خوبی انجام شده است، به گونه ای که هزار ماشین‌آلات در راه آهن، 600 دستگاه در پروژه انتقال گاز، در راهسازی هزار و شصت دستگاه در حال کار است.

شروع پروژه جدید فقط در موارد استثنائی

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: تلاش کردیم در راستای اقدامات دوستان قبلی حرکت کنیم و کارهای جدیدی را شروع نکنیم، چراکه طرح هایی که از گذشته در استان آغاز شده است باید به پایان برسد، علیرغم این که منتقد هستیم تعداد پروژه ها زیاد شده قطعاً تکمیل آن در بازه زمانی حداقلی امکان پذیر نیست و هزینه اضافه تحمیل می‌کند، این هزینه‌های اضافه چالش‌های جدی است و اگر به سمتی برویم که کارهای جدید را شروع کنیم شرایط بدتر می شود، مگر در موارد استثنایی که ضرورت به ایجاد پروژه باشد.

وی ادامه  داد: به عنوان مثال راه اندازی مرز ریمدان یک ضرورت بود، چراکه سال ها پیش با این اعتقاد که در صورت راه اندازی باعث می شود چابهار از رونق بیفتد با راه اندازی این مرز مخالفت شد که اشتباه استراتژیکی بود، زیرا اقدام هایی که در آن سوی مرز در حال انجام است، سبب می شود بتوانیم به 77 درصد جمعیت جهان با راه آهنی که توسط چینی ها در حال ساخت است مراوده داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با وجود این که 27 سال از عمر منطقه آزاد چابهار می گذرد، هیچ  نوع مرز ارتباطی نداشت که پروژه احداث فرودگاه آن استارت خورد که این مهم جزو ضروریات بود، بنابراین غیر از پروژه‌هایی که موتور محرک است سعی کردیم به سمتی برویم که طرح جدید استارت نخورد.

وی با اشاره به پرداخت بدهی کشاورزان باهوکلات که در پی خشکسالی آسیب دیده اند افزود: دیگر کار بزرگ در دست انجام، موضوع مالکیت مردم است، چرا که به دلیل نداشتن سند برخی اراضی جزو اموال ملی محسوب می شد که در این راستا نیز اقدام هایی آغاز شده است.

موهبتی با بیان این که 3 هزار میلیارد تومان پروژه در استان در دست اجرا است، گفت: با معین کردن بنیاد مسکن در پی سفر معاون اول رئیس جمهور ساخت 10 هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر و همچنین 12 هزار واحد محرومان در روستاها آغاز شد و 5 هزار واحد جدید نیز هدیه گرفتیم و ساخت خانه هایی که در سیل آسیب دیده نیز در دست اقدام قرار گرفت.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: درجریان سیل سال گذشته 2 هزار و هفتصد خانه تخریب واقعی، 16 هزار و دویست و پنجاه واحد آسیب دیده و هشت هزار واحد نیارمند تعمیر مورد توجه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اقداماتی که در سیل سال گذشته انجام شده و عواملی که سبب فرسایش خندقی مناطقی از این استان شده بود افزود: بیش‌از ۱۰۰  میلیارد تومان برای جلوگیری از فرسایش شدید خندقی در منطقه دشتیاری تخصیص یافته است.

افزایش انشعاب گاز در زاهدان تا 100 هزار مورد

 وی با اشاره به پروژه های گازرسانی بیان کرد: زاهدان بعد از 33 ماه فعالیت فقط 5 هزار انشعاب داشت، بنابراین از دیگر استان ها برای گازکشی در سیستان و بلوچستان  کمک گرفتیم و نه تنها انشعاب گاز در زاهدان به بیش از 50 هزار مورد افزایش یافت بلکه گازرسانی در خاش نیز به اتمام رسید که مشکل آن در شرایط فعلی خط انتقال است که مسیر آن تغییر کرد و خط جدید به گونه ای طراحی شده  که برای روستاها و شهرستان های اطراف نیز مثمر خواهد بود.

استاندار با بیان این که انشعاب گاز در زاهدان تا پایان سال به بیش از 100 هزار مورد خواهد رسید، افزود: در راستای ساماندهی حاشیه نشینی نیز اقدام هایی انجام و همچنین هفت کارخانه آسفالت در در اطراف زاهدان فعال شد که امسال بیش از 5 میلیون متر مکعب آسفالت آن هم در  شرایط گازرسانی در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی گفت: اقدام دیگر آغاز آهنگ پایان مدارس خشتی و گلی بود که در همین راستا در سال 96 حدود 40 هزار، 97، 60 هزار متر و سال گذشته 80 هزار متر مربع زیربنای آموزشی اضافه شد، اما همچنان با میانگین کشوری فاصله داریم و از آنجایی که سالی 30 هزار دانش آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان اضافه می‌شود، اگر بر اساس استاندارد کشور که 8 متر مربع میانگین آن است بسازیم فقط جوابگوی دانش آموزان جدید خواهد بود.

موهبتی با بیان این  که تلاش و کار در این استان با استان های دیگر باید متفاوت باشد، افزود: انتظار ما از رسانه ها این است که افرادی در این راستا تشویق شوند که می توانند کاری انجام دهند.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcc14qs02bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما