تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۲۳
کلیت موضوع قیام سیستان در تاریخ است اما جزئیات آن ذکر نشده، بر این اساس ۲۵ محرم به دلیل این که فضای شهادت اباعبدالله و ماه محرم و بنا بر نقل ها سالروز شهادت امام سجاد (ع) است برای اجتماع مردم سیستان به عنوان نخستین خونخواهان انتخاب شد تا پیام رسان نهضت عاشورا شود.
نخستین خونخواهان امام حسین (ع) از دیار سیستان/ مهر ولایتمداری بر تارک ساکنان دارالولایه حک شده است
به گزارش عصرهامون؛ واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) به همراه یاران آزاده آن حضرت یکی از مهم ترین رویدادهای همه دوره های تاریخی است که به آزادگان درس مقابله با ظلم و ستم می دهد و نشان دهنده امر به معرف و نهی از منکر است. 

واقعه ای که با وجود گذشت هزار و چهارصد سال از زمان وقوع آن هنوز هم تازگی خود را حفظ کرده و مظلومیت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش را جهانیان نشان می دهد. 

در این میان برگزاری مراسم عزاداری و ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام هم می تواند وجدان هر انسان خردورزی را بیدار کند و ظلم و جور حاکمان کنونی کشورها را برایشان مسجل سازد.

بر اساس روایات مختلف اولین قیام مردمی بعد از شهادت امام حسین (ع) به خونخواهی شهیدان کربلا در سال ۶۵ هجری توسط توابین از کوفه آغاز شد و سپس در سال ۶۶ هجری مختار ثقفی در کوفه قیام کرد.

این در حالی است که قیام‌های مهم دیگری قبل از آن ۲ واقعه در تاریخ ذکر شده و اسناد مهمی در تأیید آن آمده که کمتر به آن پرداخته شده است که نخستین مورد آن قیام مردم سیستان به خونخواهی سید و سالار شهیدان بود.

بر این اساس با توجه به سبقه ولایتمداری مردم سیستان و شهره بودن این دیار به دارالولایه می توان سیستانی ها را نخستین خونخواهان سیدالشهدا (ع) دانست.

ارادت قلبی و خاضعانه مردمان این دیار به امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان این امام همان بدون حضور اهل ‌بیت و امامان معصوم در این منطقه بوده و شگرف ‌تر اینکه با تسلط همه جانبه حکومت بنی ‌امیه بر منطقه سیستان این ارادت در قلب‌های مردمان این سرزمین جای گرفته است.

یکی از فضائل و افتخارات مهم مردم سیستان این است که در مقابل سب و لعن امیرالمؤمنین (ع) قیام و مخالفت کردند و این در دوران بزرگ ‌ترین خلیفه اموی یعنی معاویه ابن ابی سفیان صورت گرفت که در اسناد بسیار محکم نه تنها اسناد و تاریخ‌های سیاسی بلکه کتب جغرافیایی نیز به آن اشاره شده است.

پایداری و پافشاری مردم سیستان در راه ولایت امیرالمؤمنین (ع) آن قدر محکم و پابرجاست که حاکم اموی را به جنگ تهدید کردند، اما نمونه آشکار این همدلی در قیام مردمان این سرزمین به خونخواهی امام حسین (ع) در واقعه کربلا است.

۲۵ محرم؛ اجتماع پاسداشت قیام مردم سیستان به عنوان اولین خونخواهان امام حسین (ع) 

محمدعلی ابراهیمی، کارشناس مردم شناسی و پژوهشگر میراث فرهنگی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: با دقت در متون تاريخی از جمله تاريخ سيستان مشخص می شود سيستانيان همواره به آيين حضرت ابراهيم و آدم (ع) بودند و برای شكر خدا نماز می خواندند.

وی عنوان کرد: آن ها با ورود لشكر مسلمانان وقتی حقانيت دین مبین اسلام را دريافتند آن را پذيرفتند و پس از آن نيز پيرو راستين ائمه بودند، هيچگاه سب مولا علی (ع) را نگفتند و به خونخواهی امام حسين (ع) عليه حكومت ظلم برای نخستین بار در تاریخ شورش کردند و اولین خونخواهان امام شهیدشان نام گرفتند.

کارشناس مردم شناسی ادامه داد: مدت ها بعد نيز يعقوب ليث صفاری اولين حكومت رسمی عليه خلفای جور را تشكيل داد و مساجد و حوزه های علميه متعددی را در منطقه داير کرد كه بقايای آن در شهر زرنج و زاهدان كهنه، خود مصداقی بارز از دینمداری مردمان این دیارو به شمار می آید.

ابراهیمی تصریح کرد: از سال ۹۸ روز ۲۵ محرم به عنوان اجتماع پاسداشت قیام مردم سیستان به عنوان اولین خونخواهان امام حسین (ع) انتخاب شده است.

وی اظهار کرد: کلیت موضوع قیام سیستان در تاریخ است اما جزئیات آن از جمله تاریخ اطلاع مردم سیستان از شهادت امام حسین (ع) و زمان قیام آن ها هیچ مطلبی ذکر نشده، بر این اساس ۲۵ محرم به دلیل این که فضای شهادت اباعبدالله و ماه محرم و بنا بر نقل ها سالروز شهادت امام سجاد (ع)؛ پیام آور عرصه کربلا و نهضت عاشوراست، انتخاب شد تا این اجتماع بتواند به عنوان پیام رسان نهضت عاشورا ایفای نقش کند. 

پیشنهاد ثبت روز ملی سیستان در تقویم

پژوهشگر میراث فرهنگی تصریح کرد: در سال ۱۳۸۷ نیز آقای دوانی کارشناس تاریخ اسلام پیشنهاد داد ۲۵ محرم الحرام به عنوان روز سیستان در تقویم ملی ایران ثبت شود، اما سال ۹۸ به صورت رسمی از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان پیشنهاد ثبت روز سیستان در تقویم ملی ارائه شد.

ابراهیمی ادامه داد: سال ۹۸ اولین اجتماع پاسداشت قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین (ع) در این خطه برگزار شد و سال گذشته هم به رغم شیوع بیماری کرونا، دومین اجتماع با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

وی گفت: یادآوری این وقایع به ویژه قیام مردان سیستان که به خونخواهی شهادت امام حسین(ع) و یارانش بود مصداق بارز احیای شعائر دین و الگو برای آیندگان است.

کارشناس مردم شناسی عنوان کرد: ازاین رو موضوع قیام مردان سیستان در دفاع از سیدالشهدا(ع) که افتخاری بی نظیر در جهان اسلام محسوب می شود به عنوان "روز سیستان" پیشنهاد شده است که با عقبه ولایی مردم سیستان هم مطابقت دارد.

ابراهیمی ادامه داد: مردم سیستان با وجود بعد مسافت از مرکز جهان اسلام، عدم حضور ائمه (ع) در این منطقه و وجود تبلیغات منفی علیه اهل بیت علیهم السلام مصداق روشن بصیرت و صبر بودند و در مقاطع حساس، بیرق حمایت از خاندان عصمت و طهارت را بر دوش کشیدند و جلوه های بینظیر یا کم نظیری از ارادت خود به یادگار گذاشتند.

ابراهیمی گفت: کتاب تاریخ سیستان ابتدای اعتراض مردم این دیار به بنی امیه را وقت رسیدن خبر شهادت سیدالشهدا(ع) و اسارت خاندان اهل بیت به مردم سیستان بیان کرده است و در ادامه قیام هایی در سیستان علیه بنی امیه صورت گرفت و با رسیدن این خبر اعتراضات علیه حاکمیت شروع شد.

این کارشناس مردم شناسی تصریح کرد: در زمینه شروع قیام ها علیه حاکمیت و عزل حاکم سیستان کتاب تاریخ سیستان به پاره ای شورش اشاره کرده، یعنی چندین قیام به تعدد مکانی و زمانی درسیستان صورت گرفت که منجر به عزل عباد از حاکمیت سیستان شد.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdciuzazrt1a5p2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما