تاریخ انتشار :جمعه ۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
آمارها نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند.
مرگ‌بارترین استان‌ها در نوروز کدام است؟
به گزارش پایگاه خبری «عصرهامون»، آمارهایی که در ایام نوروز از تعداد تصادفات و شمار قربانیان حوادث رانندگی منتشر می‌شود، نگران کننده است، تصادفاتی که چندین دستگاه از جمله پلیس، راهداری، هلال احمر، اورژانس و ... را بر آن داشته تا با اجرای طرح نوروزی تمام اقدامات و امکانات خود را برای کاهش آن بسیج کنند، اما همچنان نگرانی‌ها در مورد قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز بالاست.

هرساله با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی و به خصوص جانباختگان و مصدومان ناشی از این تصادفات اجرا می‌شود، اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و آماده‌باش‌ها، همچنان ایام نوروز به دلیل افزایش تعداد سفرها، یکی از پر تصادف‌ترین ایام در کشور است. تصادفاتی که وقوع آن در سال‌های مختلف سبب جانباختن چند صد نفر شده و رسیدن بهار را برای بازماندگانشان به خاطره‌ای تلخ بدل می‌کند.

تصادفاتی که البته امکان جلوگیری از اکثر آن‌ها وجود داشت، اگر رانندگان، از سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز و رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی پرهیز کرده بود. چرا که آمارهای پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات نشان می‌دهد که نزدیک به ۷۰ درصد تصادفات به همین دلایل رخ داده است.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی، در ۱۰ سال اخیر، یعنی از سال ۹۳ تا سال۱۴۰۲، تعداد کشته شدگان تصادف در تعطیلات نوروزی، به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است. به عبارتی می‌توان گفت که در مجموع در ۱۰ سال اخیر، ۹ هزار و ۸۱۵ نفر در ایام نوروز و احتمالا با شادی سفری را آغاز کرده‌اند که هیچگاه از آن بازنگشته و سوغاتشان برای بازماندگان اندوه بوده است.

آمارهای به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز که معمولا در بازه زمانی یک هفته قبل از شروع تعطیلات تا یکی دو روز پس از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، حاکی از آن است که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۲ بوده است. درطول اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۲ و در بازه زمانی ۲۰ روزه، ۱۲۱۷ نفر در تصادفات رانندگی در سراسر کشور جان خود را از دست دادند. این عدد در سال ۱۴۰۱، ۱۱۴۶ نفر بود. این آمار نشان می‌دهد که آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی در نوروز سال ۱۴۰۲، بیش از شش درصد در مقایسه با طرح نوروزی ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

همچنین نوروز سال ۱۴۰۱ را هم می‌توان پس از سال ۱۴۰۲ دومین نوروز دارای بیشترین جانباخته حوادث رانندگی در ۱۰ سال اخیر دانست. در سال ۱۴۰۱ همانطور که گفته شد، ۱۱۴۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. اگر این سال هم با مدت مشابه طرح نوروزی در سال ۱۴۰۰ که شمار کشته‌شدگان ۱۰۸۰ نفر بود، مقایسه شود، متوجه می‌شویم که در نوروز سال ۱۴۰۱ هم با افزایش ۱۱ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی مواجه بودیم.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خود را از دست داده‌اند.

در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز، ۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر نیز در خراسان رضوی نفر جان خود را از دست دادند. همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز، استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹، ۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده‌اند.

در سال ۱۴۰۲، کمترین میزان فوتی‌های تصادفات هم در استان‌های ایلام و کردستان و در سال ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در ایام نوروز به خود اختصاص داده‌اند. آماری که احتمالا با تصور رایج مبنی بر اینکه جاده‌های کوهستانی، خطرناک‌ترند همخوانی ندارد. موضوعی که رئیس پلیس راه کشور درباره آن توضیح داده است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgxu9qnak9374.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما