تاریخ انتشار :دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۹
فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه در سخنانش در نشست خبری در ژنو سوییس گفت در واقع ما به شایعات و ادعاها اهمیتی نمی‌دهیم. ما برای تلاشی که در طول سه سال گذشته برای منحرف کردن افکار عمومی درباره تحولات سوریه صورت گرفته است هیچ اهمیتی قائل نیستیم.
برای تحويل کليدهای دمشق به اينجا نيامده‌ايم/ شایعه وجود کودک بازداشتی در زندان‌های سوریه را تکذیب می‌کنم
برای تحويل کليدهای دمشق به اينجا نيامده‌ايم/ شایعه وجود کودک بازداشتی در زندان‌های سوریه را تکذیب می‌کنم
به گزارش عصر هامون، به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، "فیصل مقداد" معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت: دولت سوریه از مدت‌ها قبل به ارسال کمکهای غذایی و بشردوستانه برای مردم در مناطق مختلف کشور اقدام می‌کند من شخصا بر این عملیات (امداد و کمک رسانی) نظارت داشتم. ما در مسیر ارسال کمک برای مردم در مناطق مختلف با دو مانع جدی مواجه بوده‌ایم یک مانع وجود تروریست ها و گروه‌های مسلح است. این تروریست ها بر کاروان های حامل کمک های بشردوستانه سلطه می‌یافتند. مانع دوم این است که هیچ کانالی برای وارد کردن کمک های انسان دوستانه به خصوص در مناطق تحت محاصره گروه های مسلح وجود ندارد. ما فقط در ماه گذشته توانستیم بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد حدود چهار میلیون سبد غذایی برای ساکنان برخی مناطق ارسال کنیم. مناطقی که برخی تلاش می کنند افکار جامعه جهانی را در خصوص آن منحرف و واقعیت ها را وارونه جلوه دهند. این کمکها را سازمان ملل متحد و برخی از طرف های ذیربط سوریه فراهم کرده بودند و ما همه تلاش‌مان این است که برای همه مردم کشور حتی در دورترین نقطه کشور کمک ارسال کنیم.

مقداد افزود: من باید عرض کنم که ما هدف حملات تبلیغاتی انحرافی و گمراه کننده زیادی قرار خواهیم گرفت. من به طور کامل وجود کودک بازداشتی در زندان های سوریه را تکذیب می‌کنم. این تبلیغاتی است که تلاش می‌شود تبدیل به شایع و منتشر شود تا از طریق آن دولت سوریه هدف و مورد انتقام قرار گیرد. ما در واقع هیئت نظام و دولت سوریه نیستیم بلکه ما هیئتی به نمایندگی از جمهوری عربی سوریه هستیم که در مذاکرات ژنو شرکت کرده ایم. در همین حال برای صفتی که برخی بر هیئت ما در ژنو نام نهاده اند احترام قائلیم. به هر حال ما صادقانه و جدی در مذاکرات ژنو برای موفقیت آمیز بودن آن شرکت کرده ایم و برای دستیابی به نتیجه مطلوب و امید بخش تلاش می کنیم. این که برخی می گویند ما ( هیئت سوری حاضر در ژنو ) هیچ اختیاری از خود نداریم و نمی توانیم تصمیم گیری کنیم یکی دیگر از ادعاهای مسخره آمیز و دروغ است. ما اگر هیئتی برخوردار از اختیار کامل نمی بودیم اول از خودم بگویم هرگز در مذاکرات ژنو شرکت نمی کردیم. بله ما اختیار تام داریم که هر تصمیمی بخواهیم اتخاذ کنیم. کادر رهبری سوریه به ما برای اتخاذ هر نوع تصمیمی که به پایان دادن به بحران سوریه کمک می کند اختیار تام داده است. ما در این خصوص حمایت کامل کادر رهبری سوری و همه مقامات این کشور را با خود همراه داریم. ما مدت زمان طولانی است که پرونده های خود را آماده کرده ایم. و هر آن چه را که مربوط به مذاکرات ژنو می باشد آماده کرده ایم. بنابراین هیچ چیز برای ما غافلگیر کننده نخواهد بود. ما برای شرکت در یک کنفرانس جدی نه تشریفاتی به ژنو آمده ایم. ما به ژنو آمده ایم تا بحران سوریه را حل کنیم. خونریزی ها را متوقف کنیم و به اقدامات تروریستی و دخالت خارجی در کشورمان پایان دهیم. بنابراین ما برای کارهای فرمایشی و صوری در این جا حضور نداریم. ما در ابتدای راهیم و به عنوان نمایندگان جمهوری عربی سوریه برای موفقیت آمیز بودن این کنفرانس تلاش می کنیم. چیزی که برای ما مهم است ورود به اصل موضوعات و مسایلی است که برای مردم سوریه به طور عمومی اهمیت دارد.

مقداد گفت: من پیشتر نیز اعلام کردم خبرنگاران و فعالان حوزه اخبار و رسانه و همچنین افکار عمومی بین المللی در طول سه سال گذشته با انواع و اقسام دروغ پردازی ها و تبلیغات گمراه کننده آشنا شده اند. هدف اصلی این تلاش ها ، وارونه جلوه دادن واقعیتها در سوریه است آنهم در زمانی که ما شبانه روز برای کمک و نجات مردم کشورمان تلاش می کنیم و این وظیفه ماست. به هر جهت ما اکنون این جا هستیم تا درباره همه شایعات و ادعاهای مطرح شده افشاگری و حقیقت را برای افکار عمومی جهان آشکار کنیم. ما اساسا به اینجا آمده ایم تا حقیقت و فقط حقیقت را به شما بگوییم و اینکه همه تلاش خود را برای توقف خونریزیها انجام دهیم.

مقداد در پاسخ به سئوال احمد زکریا خبرنگار رادیو الکل مبنی بر این که اسد از یک لقمه نان به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه غیر نظامیان استفاده می کند گفت ، از یک سو باید بگویم همه این تعابیر ، تعابیر یک خبرنگار محترم است (در این زمان عده ای از خبرنگاران برای مقداد دست زدند). تعابیر خبرنگاری است که سئوال می پرسد. خبرنگار باید مودب باشد و تو یک خبرنگاری و باید حرفه ای باشی. از سوی دیگر در پاسخ به این سئوال باید بگویم این نیز یکی دیگر از تبلیغات گمراه کننده گروههای تروریستی است و تو (خبرنگار) یکی از نمایندگان آنان در این نشست هستی. نه ما (هیئت سوری) و نه شخص بشار اسد رییس جمهور محترم ممکن نیست که از یک لقمه نان بهره وری سیاسی کند. ما به یک زندگی گرمی می دهیم. زمانی که پدر شخص من که هشتاد و چهار ساله است ربوده شد ربایندگان تروریستی نبودند.؟ من از یک تجربه شخصی سخن می گویم. زمانی که تروریست ها خواهر زاده یازده ساله مرا دزدیدند و چهل و دو روز نزد خود نگه داشتند این اقدام شان تروریستی نبود.؟ همه شما به خوبی می دانید چه کسانی تروریست هستند و چه کسانی مردم بی گناه را می ربایند. زنان و کودکان را قتل عام و شکنجه می کنند. ما فقط در ماه گذشته حدود چهار میلیون سبد غذایی در چارچوب برنامه سازمان ملل متحد در میان افراد مورد نیاز توزیع کردیم. این تنها در چارچوب فعالیت های سوری نبوده است. این میزان تقریبا نصف میزان سبد غذایی است که دولت سوریه کمک کرده است. ما جدی هستیم و برای رساندن مواد غذایی به شهروندان سوری در دورترین منطقه کشور نیز تلاش می کنیم. من باید عرض کنم که موضوع کمک های بشری موضوع اصلی برای بررسی در کنفرانس ژنو ۲ نبود. درخواست اخضر ابراهیمی بود و ما موافقت کردیم که بررسی کنیم. این موضوع در واقع آغازی برای اطمینان دادن به مردم در داخل سوریه است تا به آنان بگوییم که اهمیت زیادی برای موضوع ارسال کمک های بشردوستانه قائلیم. این موضوع ( کمک های بشردوستانه ) که در آغاز مذاکرات امروز چند ساعتی درباره آن مذاکره کردیم بخش جدایی ناپذیر از ساز و کار ژنو نیست. نمی دانیم چگونه برخی این گروه های مسلح ، تروریست و گروهک های خطرناک را حامیان صلح و ثبات می دانند و با آنان همکاری می کنند انگار ملائکه ای هستند که از آسمان آمده اند. این ها همه جنایتکار هستند. می کشند. اشغال می کنند. خرابکاری می کنند و باید بر همین اساس (تروریستی بودن) با آنان رفتار و تعامل شود. طبعا ما در کنفرانس ژنو حضور داریم تا به راه حلی برای پایان دادن به حضور بیگانگان و خارجی ها در سوریه دست یابیم و آنان را از جسم و جسد سوریه بزداییم. سوریه همواره الگو و سمبلی برای امنیت و آرامش بوده است. من معتقدم که همه ما باید تلاش کنیم تا بار دیگر این کشور را به روال گذشته بازگردانیم.

این مقام سوری در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریم های اعمال شده علیه سوریه گفت تحریم های اقتصادی تحمیلی بر سوریه در واقع مردم را می کشد و تحریمی علیه کودکان و نوزادان در این کشور است. تحریم ها به ضرر زنان و کودکان و افراد کهنسال و کسانی است که از شدت سرما رنج می برند. تحریم های اقتصادی تحمیلی بر ما ظالمانه ، غیر قانونی و خارج از چارچوب قانون بین المللی است بنابراین من از همه خبرنگاران و فعالان در عرصه خبر می خواهم تحریم کنندگان را تحت فشار قرار دهند تا این تحریم های مرگبار لغو شود. این موضوع اصلا مورد بررسی قرار نگرفته است و بررسی نیز نخواهد شد زیرا می دانیم که برخی نمی خواهند چنین موضوعی مطرح و بررسی شود به خصوص این که برای گروه های مخالف جلساتی تشکیل و به آنان آموزش می دهند. ما در ژنو همچنین درباره اعتبار و حیطه اختیارات آن نیز گفتگو می کنیم. همچنان که اخضر ابراهیمی گفت ما در نشست آینده درباره مسایل اساسی و اصلی مذاکره می کنیم. ولی من به صراحت اعلام کنم که نمی خواهم فضای مذاکرات را متشنج کنم و از نحوه ورود هیئت سوری و سختی هایی که متحمل شد چیزی بگویم ولی ما منعطف هستیم. از بررسی هر موضوعی که مطرح شود بیمی نداریم. بلکه برعکس معتقدیم همه مسایل مطرح شده باید در میز مذاکره ارائه و بررسی شود و این راه درست برای خارج کردن سوریه از جنگ کنونی که طرف های خارجی بر آن تحمیل کردند است. ترکیه ، فرانسه ، آمریکا ، عربستان و دیگر کشورها به طور مستقیم دخالت و این بحران را بر سوریه تحمیل کردند و مردم سوریه را می کشند. همین مداخله گران و همین کشورها می خواهند همه چیز را آسان بگیرند چیزی را که در طول سه سال گذشته برای کسب آن شکست خورده اند ولی بار دیگر شکست خواهند خورد.

مقداد در پاسخ به سئوال شبکه تلویزیونی المیادین درباره حصول توافق میان دولت و مخالفان درباره حمص اظهار داشت ، در این خصوص اطلاعات جدیدی نداریم ولی من غافلگیر نشدم زیرا مدتی قبل تلاش هایی برای حل مشکل منطقه به منطقه آغاز شده است و دو طرف به توافقاتی رسیده اند. این تلاشها حتی در مناطق در خارج از دمشق نیز نتیجه بخش بوده و باعث توقف خونریزیها شده است. ما به طور جدی و مخلصانه برای موفقیت آمیز بودن ژنو ۲ تلاش می کنیم ما تلاش می کنیم به نتایجی که مورد رضایت مردم سوریه است دست یابیم. مطالبات مردم سوریه در هر راه حلی محوری اساسی است. راه حلی که شهروند سوری را خرسند و راضی نکند ما آن را نمی پذیریم. راه حل خارجی تحمیلی بر مردم سوریه را نمی پذیریم. ما با راه حلی که مردم سوریه قبول کنند موافقیم و ما در این جا نماینده واقعی و صادق ملت سوریه هستیم. ما معتقدیم نخستین بندی که باید در این کنفرانس بررسی شود بند مربوط به تروریسم است. چگونه می توانیم به بررسی موضوع بشردوستانه ادامه دهیم در حالی که خون مردم سوریه همچنان هدر می رود و قتل و کشتار آنان از جمله زنان و کودکان ادامه دارد. من معتقدم کسی که جلسات مذاکرات را رهبری می کند باید هوشیار باشد و زمینه را برای بررسی این موضوع ( تروریسم ) آغاز کند چیزی که هیئت دولت سوریه به طور مستند و با اطلاعات کافی آماده بررسی آن است. ما حتی سندی را در این خصوص آماده کرده ایم که اگر ابراهیمی بخواهد این موضوع بررسی شود تحویل وی می دهیم. من معتقدم این موضوع بسیار مهم است و ابراهیمی برای بررسی آن توجه ویژه ای داشته باشد و از بررسی آن استقبال کند ما نمی توانیم ادامه بدهیم در حالی که تروریستها خون مردم سوریه را می ریزند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شبانه روز می گوید که هیچ مذاکره و گفتگویی با تروریسم نمی شود. جامعه جهانی نیز باید با تروریسم مبارزه کند ولی رابرت فورد و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به طور علنی و مفتضحانه ای خواستار گفتگو با تروریستها هستند؛ و این محال است رخ بدهد. ما از کشورهای غربی و کشورهایی که به طور علنی از تروریسم حمایت مالی و تجهیزاتی می کنند می خواهیم به این کار پایان دهند. عربستان در حمایت از تروریسم مخفی کاری نمی کند. به طور علنی و بی پرده در کنفرانس ژنو و خارج از آن حمایت خود را اعلام کردند. من در مراسم افتتاحیه ژنو صحبت هایی شنیدم و احساس کردم در کنفرانس جنگ هستم نه در کنفرانس صلح. اظهارات کری در افتتاحیه و بیانیه ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس و اظهارات وزیران امور خارجه فرانسه و عربستان فراخوانی برای جنگ بود برای تحقق صلح در سوریه نبود. اگر آنان در ادعای خود مبنی بر تحقق دموکراسی و آرامش برای مردم سوریه صادق بودند هر آیینه این کار را می کردند و همین کشورها مسئول هرگونه شکستی و تاخیری در مذاکرات ژنو هستند.

مقداد افزود : ما از همان آغاز بحران در سوریه به لیست‌ها و فهرست های امضا شده در زندان های عربستان دست یافتیم و در آن صدها اسم و در مرحله نخست نام چهارصد و پنجاه زندانی از جنسیتهای مختلف سعودی ، سوری ، یمنی و مصری که در بازداشتگاه های عربستان بودند به چشم می خورد. مقامات سعودی به آنان گفته بودند که تنها شرط آزادی شما این است که سوار هواپیما شوید و به سوریه بروید. طبعا در ابتدا به ترکیه و از آن جا به سوریه منتقل شدند. اطلاعاتی که نشریه فیگارو به تازگی درباره حضور تروریستهای خارجی در سوریه منتشر کرده است چیز جدیدی نیست و برای ما بسیار معروف و آشناست. شمار آنان تنها ۴۵۰ نفر نیست بلکه این تعداد اکنون به هزاران نفر رسیده است. این افراد در عربستان مرتکب جرم و جنایتی شده اند و آزادی آنان مشروط به رفتن به سوریه تعیین شده است. برخی از این تروریست ها در عربستان از جمله محکومین به حبس ابد هستند. ولی آزاد شده اند و به سوریه آمده اند. این یک حقیقت است ولی مشکل این است که برخی نمی خواهند این حقیقت را باور کنند.

مقداد افزود این که گفته می شود دولت سوریه مقر و مراکز وابسته به داعش را هدف قرار نمی دهد صحیح نیست ما بیست و چهار ساعته در روز با آنان در حال جنگیم. اگر در یک روز زمان بیشتری می داشتیم باز هم آنان را هدف قرار می دادیم. این تبلیغات منفی است که حامیان تروریستها و تروریستها برای انتشار آن درباره سوریه و وارونه جلوه داده واقعیتها تلاش می کنند. من اطلاعاتی در دست دارم که در سه چهار ماه گذشته گروه های مسلح مخالف حدود دوازده هزار گلوله راکت و خمپاره به سوی شهر دمشق شلیک کرده اند. من معتقدم که همین جمله برای پاسخ کافیست.

این مقام سوریه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که بعد از هر نشستی که هیئت رسمی دولت سوریه با مخالفان دارد مخالفان با رابرت فورد سفیر سابق آمریکا دیدار می کنند انگار که شما به طور نیابتی با آمریکا در حال مذاکره هستید. چرا به طور مستقیم با خود آمریکایی ها مذاکره نمی کنید؟ گفت برخی از کسانیکه خود را مخالف سوریه معرفی می کنند اصلا این کشور را نمی شناسند. برخی نمی دانند در سوریه چه می گذرد. اکثر شما خبرنگاران محترم بیشتر از هیئت سوری شرکت کننده در نشست ژنو درباره سوریه می دانید. ما مراعات می کنیم تا مذاکرات ادامه یابد و ما باید بار دیگر تاکید کنم که مذاکره اصلی درباره حال و آینده سوریه باید با حضور گروه بیشتری از مخالفان سوری صورت گیرد من از همه گروه های اصلی و واقعی مخالف سوریه می خواهم بیایند بر سر میز مذاکره حاضر شوند تا با همدیگر حال و آینده سوریه را ترسیم کنیم.

انتهای پیام/۵۰۸۲ https://www.asrehamoon.ir/vdcbg0ba.rhbzspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما

شاکی از دبیرکل سازمان ملل متحد
بی عدالتی این سازمان های ملل به ملت های مظلومی جهانیان ثابت شده است 60 ساله از دستش هیچ کاری برنمی یاد تمامی ملت های جهانیان شاهد است برای ملت بی گناه و بی دفاع فلسطینیها هیچ نوانسته کاری بکند
مشکل جنگ درسوریه ژنو 2 و غیر حل نمی شود و فقط به قدرتی ارتش سوریه و باید انتقام از تمام تروریست ها انتقام بگیرند