تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
چشمه آب گرم بزمان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان به رغم برخورداری از مزیت نسبی به عنوان جاذبه كم نظیر و منطقه نمونه گردشگری به دلیل رها شدن و برخوردار نبودن از امكانات زیرساختی به فراموشی سپرده شده است.
چشمه آبگرم بزمان جاذبه ای ناشناخته+تصاویر

به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از دلگان پرس،چشمه آب گرم بزمان،یکی از مهمترین چشمه های آبگرم استان سیستان و بلوچستان است که در جنوب مرکز شهر بزمان از توابع شهرستان ایرانشهر و در 30 کیلومتری جاده بزمان- دلگان واقع شده است.آب این چشمه از شکاف زمین می جوشد و در تمام فصول سال قابل استفاده و بواسطه خاصیت درمانی که دارد،دردهای مفصلی،گرفتگی عضلات و ناراحتی های پوستی را بهبود می بخشد و بویژه برای التیام زخم ها بسیار موثر می باشد.

چشمه آبگرم بزمان با دبی 8 لیتر در ثانیه دارای آب با املاح خاص با کاربرد درمانی و دمای36 درجه سانتی گراد متاثر از فعالیتهای آتشفشانی در ردیف آبهای سولفاته کلروره و کربنات همراه با کاتیونهای مختلف گرم است.

محل خروج چشمه آب گرم بزمان در خاکسترهای آتشفشانی دوران سوم زمین شناسی با حرارت 36 درجه سانتی گراد بالای صفر و در ارتفاع 920 متری از سطح دریا قرار دارد.

IMG_۲۰۱۴۰۷۱۱_۱۷۴۵۴۹

 آب زلال چشمه بزمان فاقد رنگ بوده و میزان هدایت الکتریکی آب در آن 125 میکروموس بر سانتی متر است.

چشمه بزمان که آب آن به دلیل املاح خاص در کشور کم نظیر است برای جذب هر چه بیشتر گردشگر نیازمند رسیدگی بیشتر و ایجاد زیرساخت های مناسب است.

IMG_۲۰۱۴۰۷۱۱_۱۷۴۶۱۰

چشمه آب گرم بزمان به صورت حوضچه ساخته شده و بومیان منطقه از آب آن برای شفای درد مفاصل و ناراحتی های پوستی بهره می گیرند.

IMG_۲۰۱۴۰۷۱۱_۱۷۴۶۲۵

بر اساس مشاهدات خبرنگار دلگان پرس، چشمه آب گرم بزمان فاقد راه دسترسی مناسب بوده و هیچ حصاری در اطراف آن وجود ندارد بطوریکه زنان برای استفاده از آن دچار مشکل شده و ممکن است با مزاحمت مواجه می شوند.

IMG_۲۰۱۴۰۷۱۱_۱۷۴۶۵۲

از طرفی هیچ مکانی برای استراحت گردشگران پیش بینی نشده است و حتی از سرویس بهداشتی مناسب نیز در آن خبری نیست. در طول مسیر ارتباطی از ایرانشهر تا بزمان و از این شهر تا محل چشمه نیز فقط یک تابلو کوچک و رنگ و رو رفته راهنمای گردشگران است. کم توجهی دستگاههای محلی و ذیربط در ایرانشهر و بزمان و رسیدگی نکردن به چشمه نیز این مکان را به محل انباشت زباله و جولانگاه حیوانات تبدیل کرده است.

سالانه بیش از 25 هزار نفر از نقاط مختلف استان و کشور از آبگرم بزمان استفاده می کنند در حالی که اگر محور ارتباطی، محیط اطراف، حمام و سایر امکانات آن مهیا و بهسازی شود شمار گردشگران و استقبال از این چشمه به مراتب بیشتر خواهد شد.

بدون شک سرمایه گذاری در بخش گردشگری به عنوان یکی از شاخص های رونق اقتصادی نیاز اصلی استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود که با بیش از 400 منطقه نمونه گردشگری تاکنون جای خود را در صنعت گردشگری ایران برای ایجاد اشتغال و بهبود چهره استان در اذهان عمومی پیدا نکرده است.
انتهای پیام/

 

https://www.asrehamoon.ir/vdcjytei.uqeaizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما