تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۸
محرومیت شهرستان سرباز از داشتن پایگاه انتقال خون باعث شده است تا بسیاری از مردم شهرستان برای اهدای خون به شهرهای دیگر مراجعه کنند.
محرومیت شهرستان سرباز از پایگاه انتقال خون/ بانک خون راسک تنها روزنه امید بیماران تالاسمی
به گزارش عصرهامون؛ به نقل از پاپایا، در تاریخ بشری و از آغاز پیدایش تمدن ها، خون در حیات انسان نقشی رمزآلود، اسرارآمیز و حتی در برخی موارد جادوگرانه داشته تاکنون نیز در برخی فرهنگ ها ای نقش های مرموز خون وجود دارد.
در هر لحظه از زندگی، بسیاری از مردم این کره خاکی  در هر سنی و از هر طبقه اجتماعی که باشند برای ادامه حیات خود به خون نیاز دارند، نیاز به خون برای همه انسان ها حیاتی است اما دسترسی به آن برای همه کسانی که بدان نیاز دارند، میسر نیست.
اهدا خون برای درمان بسیاری از مشکلات پزشکی افراد دریافت‌کننده مانند بیماری‌های خونی، سرطان و نیز درمان برخی جراحت‌ها و جراحی‌های بزرگ که در آن خون زیادی از دست رفته‌ است، دارای اهمیت ویژه ای است و پزشکان با در نظرگرفتن علت و شدت کم خونی (هموگلوبین پایین)، بیماری و علائم آن، نیاز بیماران به انتقال خون را مشخص میکنند.
هر روز در سراسر جهان  میلیونها انسان خون خود را برای نجات جان هزاران نفر از همنوعان خود اهدا میکنند، چراکه با وجود پیشرفت های علمی قابل توجه در سال های اخیر، بازهم دانشمندان و پزشکان سراسر جهان نتوانسته‌اند هیچ ماده ای جانشین خون انسان کشف کنند و تنها منبع این ماده حیاتی، اهدای مستمر خون توسط اشخاص آگاه و انسان دوستی است که میدانند این عمل آنان چه اثر بزرگی در نجات جان دیگران دارد.
 
سنت پندیده اهدای خون در جامعه ایران
اهدای خون در ایران همچون بسیاری از دیگر سنت های پسندیده دیگر در فرهنگ ایرانیان تبلوری خاص داشته و جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و با وجود اینکه در بسیاری از کشورها خون همانند "کلیه" خرید و فروش می شود،  گروه های مختلف مردمی در ایران برای کمک به نیازمندان و بیماران اقدام به اهدای رایگان خون خود می کنند و فروش این مایه حیات بخش بشری در فرهنگ عمومی ایران امری نکوهیده و ناپسند است.
بر اساس آمارهای جهانی تخمین زده می شود که از هر سه نفر در دنیا یک نفر از آنان در طول دوره زندگی خود نیاز به تزریق خون و یا فرآورده های خونی پیدا می کند. با این وجود بسیاری از این افراد همچون بیماران تالاسمی با نیازی همیشگی در این زمینه مواجه هستند.
 
بیماران تالاسمی نیازمندان همیشگی تزریق خون
بیماری تالاسمی، بیماری ژنتیکی است که سیستم جسمی فرد مبتلا به لحاظ اختلال خونی قادر به حمل اکسیژن کافی و آهن نیست و از درمانهای این بیماری تزریق مستمر خون و پیوند مغز استخوان از بافت نزدیکان بیمار به فرد مبتلاست که موفقیت این عمل نیز در گرو قبولی بافت اهداکننده توسط بدن اهداشونده است.
باتوجه به مشکلاتی که در شیوه های درمان وجود دارد هر بیمار تالاسمی بطور متوسط در هر   ۲۰ روز برای تامین خون مورد نیاز بدنش باید دو واحد خون معادل۷۵۰ سی سی و با افزایش سن۹۰۰ سی سی خون کامل تزریق کند، بنابراین این افراد بیمار همیشه چشم به راه اهدای خون افراد هستند.   
 
شهرستان سرباز فاقد پايگاه انتقال خون
 
رئیس انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با اشاره به اينکه اين شهرستان سرباز فاقد پايگاه انتقال خون است، اظهار داشت: برای برپایی پایگاه خون در هر مکان باید برخی تحقیقات و آزمایشات در آن منطقه انجام شود که به دلیل برخی مشکلات تاکنون موفق به تاسیس پایگاه انتقال خون در سرباز نشده ایم ولی برای کمک به بیماران این شهرستان بانک خون بیمارستان ولایت راسک را در سال گذشته  افتتاح شد.
سهیلا خسروی ادامه داد: در گذشته بیماران شهرستان سرباز مجبور بودند برای دریافت خون به ایرانشهر مراجعه کنند و حتی اعمال جراحی را در بیمارستان های دارای بانک خون دیگر شهرستانها انجام دهند که با افتتاح بانک خون بیمارستان ولایت راسک بسیاری از مشکلات این بیماران رفع شده است.
وی با اشاره به اینکه تامین خون بیماران از وظایف سازان انتقال خون است، بیان کرد: برای تاسیس بانک خون بیمارستان ولایت راسک، سازمان انتقال خون نقش مهمی ایفا کرده است و پس از آموزش کادر درمانی و تایید تجهیزات، این مرکز درمانی در سال گذشته کار خدمت رسانی به بیماران نیازمند به خون را آغاز کرد.
 
 
انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcgyy97.ak93n4prra.html
منبع : پاپایا
نام شما
آدرس ايميل شما