تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴
مرحوم آیت الله محمد یزدی در دوران حیات پر برکت خویش در برهه های حساس انقلاب اسلامی از جمله فنته 88 با ورود عمارگونه به تبیین و روشنگری پرداخت و سبب آگاهی بخشی به مردم شد.
مجاهدی خستگی ناپذیر که عمارگونه انقلاب را یاری کرد/ آیت الله یزدی؛ روشنگر ابعاد فتنه 88 در سایه سکوت خواص
به گزارش عصرهامون، آیت الله محمد یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و یار دیرین امام و رهبری روز گذشته در 89 سالگی دارفانی دار فانی را وداع گفت.

این عالم بزرگوار بدون تردید یکی از تأثیرگذارترین و فعال ‌ترین علمایی بود که در همراهی و همگامی با انقلاب اسلامی و حمایت از امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکرد.

حیات علمی و سیاسی مرحوم آیت‌الله یزدی پیش از پیروزی انقلاب و در مبارزه با رژیم پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایفای مسئولیت در مهمترین نهادهای نظام و همراهی همیشگی با مقام معظم رهبری از وی شخصیتی عمارگونه ساخت.

آیت‌الله یزدی در سال 1369 و در یکی از حساس ترین برهه های انقلاب اسلامی درباره مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که در بخشی از آن آمده است:

"حضرت آيت ‌الله حاج سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران «دام‌ظله الشريف» فقیهی والامقام و مجتهدی عالی رتبه هستند که بر علوم مؤثر در استنباط تسلطی در حد بسیار بالا دارند؛ زائد بر لغت و ادبیات و اصول و حديث و تفسیر، حتی در رجال و درایه که در استحکام فتوی نقشی بسزا دارد، خود استاد و عالمی هستند.

همین مزایا و دیگر فضائل علمی و اخلاقی ایشان ملاک انتخاب فقهای محترم و مجتهد شناسان اعضای محترم مجلس خبرگان بوده است."

این عالم بزرگوار و مجاهد انقلابی و فقیه بصیر روز گذشته بر اثر کهولت سن و بیماری گوارشی دارفانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

خبرنگار ما درباره شخصیت، بصیرت و غیرت عمارگونه این عالم بزرگوار در برهه های حساس انقلاب اسلامی با تعدادی از نمایندگان سیستان و بلوچستان به گفت و گو پرداخت.

بصیرت و زمان شناسی در برهه های حساس

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: آیت الله یزدی از چهره های خدوم، اررزشمند، انقلابی و ولایتمدار انقلاب بود.

وی ادامه داد: ایشان در همه عرصه هایی که انقلاب اسلامی نیاز به نیروهایی داشت که عمارگونه ورود پیدا کنند از آبروی خود مایه می گذاشت تا حضوری موثر برای نظام اسلامی داشته باشد.

این نماینده تصریح کرد: یکی از ویژگی های این عامل مجاهد بصیرت و زمان شناسی بود، اگر موضع گیری های ایشان را در تاریخ بعد از انقلاب ملاحظه کنید همیشه در زمان های حساس ورود پیدا کرد و با موضع گیری خوب خیلی جریاناتی که ناشایست بودند را معرفی و در مجموعه نظام باعث آگاهی مردم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این عالم بزرگوار در مجلس خبرگان رهبری و شورای نگهبان حضور داشت که به لحاظ دانش، بینش و آشنایی با شرایط و اقتضائات توانست تصمیمات بسیار خوب و ارزشمندی را در حوزه های مختلف بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین فقدان این عالم ارزشمند یک خسران تلقی خواهد شد و بنده هم رحلت این مجاهد بزرگوار را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تسلیت می گویم.

روشنگری ابعاد فتنه 88 با وجود سکوت برخی خواص

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در ایام فتنه 88 بسیاری از خواص سکوت کردند و روشنگری نداشتند، اما آیت الله یزدی از همان ابتدا ورود داشت و نسبت به روشنگری ابعاد فتنه اقدام کرد و آماج تمهمت ها هم قرار گرفت.

سرگزی بیان کرد: این مجاهد انقلاب اسلامی در این مسیر از هیچگونه روشنگری عمارگونه فروگذار نکرد و یکی از حامیان جدی ارزش ها و انقلاب اسلامی بود.

وی با اشاره به انبوه تهمت ها و تهدیدها علیه این عالم بزرگوار خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب کسانی که تمام زندگی خود را برای انقلاب گذاشتند همیشه آماج تهمت های افرادی قرار گرفتند که نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک مانع می دانستند، لذا در برنامه خود تهمت علیه بزرگان نظام را در دستور کار قرار دادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: به طور مثال شهید بهشتی آماج تمهت ها بود زیرا تهمت به وی ضربه زدن به نظام بود، برای آیت الله یزدی نیز همین شرایط بود و با تهمت زدن به ایشان می خواستند به نظام آسیب بزنند.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان در طول عمر پربرکت خود یک مسیر را دنبال می کرد و آن هم تبعیت از ولایت فقیه بود.

دفاع از مواضع انقلاب و حمایت از رهبری

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم میرجاوه، خاش و تفتان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار ما بیان کرد: ایشان یار دیرینه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: این عالم بزرگوار از پیشکسوتان انقلاب اسلامی بود و بعد از پیروزی در همه صحنه ها نقش داشت، با حضور در مقام امام جماعت، قوه قضاییه، عضویت در مجلس خبرگان زحمات زیادی کشید که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

این نماینده ضمن تسلیت این ضایعه بزرگ به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران اظهار کرد: این مجاهد فقید در زمان رحلت امام بزرگوار حمایت های ویژه ای از مقام معظم رهبری و انتخاب ایشان به عنوان ولی فقیه داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بسیاری از موارد در مقابل منافقان و ضد انقلاب تنها کسی که قد علم می کرد آیت الله محمد یزدی بود، این مجاهد بزرگوار در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه ای داشت و مورد اعتماد امام راحل و مقام معظم رهبری هم بود.

وی اظهار کرد: در دوران وقوع فتنه 88، برخی از خواص هیچگونه موضعی نشان نداد، ولی این عالم بزرگوار با صراحت عکس العمل نشان داد و ضمن محکوم کردن این حادثه، اعلام کرد اگر از مقام معظم رهبری فاصله بگیریم انقلاب به چالش می افتد.

نماینده مردم میرجاوه، خاش و تفتان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این مجاهد انقلابی در دوران حیات پر برکت خود مورد هجوم تهمت ها و تخریب های زیادی هم بود که دلیل صراحت کلام در دفاع از مواضع انقلاب و حقیقت طلبی او بود که از همه این تهمت ها هم مبری شد.

انتهای پیام/
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcdnx0fxyt0sn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما