تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
قطعی مخابرات و اینترنت در جنوب سیستان و بلوچستان مشکلی است که مردم در ماه های اخیر بارها و بارها با آن درگیر بوده اند و به رغم سفر وزیر ارتباطات به سیستان و بلوچستان و رسانه ای شدن این مطالبه مردمی، هنوز هم ساکنان جنوب استان گرفتار قطعی اینترنت و ارتباطات مخابراتی و رادیویی هستند.
فرماندار دلگان از رها بودن فیبر نوری و عبور شترها از روی آن می گوید و مدیرعامل مخابرات امنیت را زیرسوال می برد/سیل و طوفان مقصرند یا سارقان؟
به گزارش عصرهامون؛ قطعی مخابرات و اینترنت در جنوب سیستان و بلوچستان مشکلی است که مردم در ماه های اخیر بارها و بارها با آن درگیر بوده اند.

به رغم گزارشاتی که از این مطالبه مردمی توسط رسانه ها و این پایگاه خبری کار شده است، هنوز هم مردم جنوب سیستان و بلوچستان با این معضل درگیر هستند.

به تازگی در برنامه "در شهر" که از شبکه هامون بر روی آنتن رفت این موضوع با حضور تلفنی مجتبی شجاعی، فرماندار دلگان و محمدحسین عیدی زاده، مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان بررسی شد.

بر اساس اظهارات مجری برنامه "در شهر" وزیر ارتباطات سفر ۱۰ روزه به سیستان و بلوچستان داشت که می توانست منشا اتفاقات خوب برای این حوزه باشد، فیبر نوری در جنوب استان به صورت هوایی است و با سیلاب ها و طوفان های جنوب تیرهای برق شکسته و فیبر نوری بر روی زمین رها شده است که شیوه درستی نیست.

وقوع طوفان، سیل، آفتاب شدید، فرسودگی کابل فیبر نوری را بیشتر از جاهای دیگر سبب می شود، قطعی عمدی فیبر نوری و سرقت هم وجود دارد که مسئولیت را رفع نمی کند و باید مردم از اینترنت بهره مند باشند.

مردم در پیامک هایی که به این برنامه ارسال کردند گفتند که آنتن های همراه اول بخش جلگه چاه هاشم دلگان با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۲ ماه قطع هستند.

روستای شهرک چاه اسحاق از توابع بخش جلگه با هزار نفر جمعیت از روز انتخابات به بعد، حتی یک روز اینترنت و آنتن مخابرات ندارد و روستای ما همچنان از این نعمت حیاتی محروم است.

در پیامک دیگری هم اعلام شد؛ روستای آذرآباد جلگه چاه هاشم آنتن نیست و وقتی به نانوایی می رویم نمی توانیم کارت بکشیم و نان بخریم و نان شب ما را هم دچار مشکل کرده است.

مشکلات مخابراتی در بسیاری از شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان

مجتبی شجاعی فرماندار دلگان در ارتباط تلفنی با این برنامه اعلام کرد: آنچه من از وضعیت مخابراتی اعلام می کنم تصویری از اوضاع بسیاری از شهرستان های جنوب سیستان و بلوچستان است که اگر پیامک های مردم را بخوانید به خوبی این موضوع بیان شده است.  

وی با اشاره به برنامه قبل در شهر با موضوع مشکلات مخابراتی جنوب استان اظهار کرد: در برنامه گذشته چکیده مشکلات اعلام شد اما راهکاری ارائه نشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: می توان گفت در همه نقاط استان در توسعه و ارتقای سایت های مخابراتی و ضریب نفوذ اینترنت تحول رخ داده است، اما مهم تر این است که بستر استفاده از این ارتقا فراهم شود که بستر آن بر مبنای فیبر نوری است که در جنوب استان ناپایدار است و اجازه نمی دهد مردم طعم شیرین خدمات اینترنتی را در این منطقه بچشند.

فرماندار دلگان بیان کرد: نه تنها این مشکل، بلکه در حوزه مخابرات و ارتباطات رادیویی در بسیاری از نقاط جنوبی استان دچار مشکل هستیم.

رها بودن فیبر نوری بر روی زمین و عبور گله شترها از روی آن

شجاعی گفت: دلیل قطعی فیبر نوری هوایی، باد و طوفان و رها بودن فیبر روی زمین است، حتی خودم شاهد بودم گله ای شتر حرکت می کردند و با پای خود فیبر را تکان می دادند که در این شرایط وقتی نظارت ضعیف باشد یقینا این اتقافات هم رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: البته بخشی از قطعی ها، عمدی بوده که راهکارش ساده و آن هم تسریع در زمینی کردن فیبر نوری است.

این مقام مسئول افزود: فنوج، دلگان و بسیاری از شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان از این موضوع رنج می برند که زمینی کردن فیبر نوری راهکاری است که چندین سال به دنبال آن هستند، حتی در چابهار که بسیار استراتژیک و مهم است این مشکل وجود دارد.

فرماندار دلگان اظهار کرد: در بخش ارتقای سایت ها بسیار موفق عمل شده و سفر وزیر مبدا تحولات خوب و عظیم بود، در شهرستان دلگان ۱۲ دکل مخابراتی در حال نصب بوده که ۹ مورد در جلگه چاه هاشم است.

شجاعی گفت: اما اینکه چه میزان مدیران مخابراتی ما موفق بودند در سفر وزیر دستاوردی برای زمینی کردن فیبر نوری داشته باشند باید از خود آن ها پرسید.

وی عنوان کرد: متاسفانه اتفاق خاصی در زمینی کردن فیبر نوری در محدوده جفرافیایی که بنده حضور دارم رخ نداده است، به اعتقاد من شرکت مخابرات ایران می تواند اولویت بندی کند و مناطقی که دچار مشکل و قطعی بیشتر هستند در اولویت کاری خود قرار دهد.

شرکت مخابرات باید مراقب اموال خود باشد

این مقام مسئول گفت: ۲ مسئولیت متوجه ۲ قشر جامعه است؛ مردم و معتمدان به مسئولیت اجتماعی خود واقف بوده و به مراقبت از اموال بیت المال توجه داشته باشند.

فرماندار دلگان ادامه داد: دوم شرکت مخابرات باید مراقب اموال خود بوده و بر پیمانکارهایی که در حال کار هستند نظارت داشته باشد.

شجاعی عنوان کرد: پیمانکاری که هزینه بیت المال را می گیرند و بعد به جای مفاصل، به طریقی دیگر سیم ها را متصل می کند و گفته می شود این اتصال موقت است و دوباره به منطقه بر می گردد، در حالیکه باید گفت خیر این پیمانکار فرصت ندارد در این جغرافیای ۵۰ هزار کیلومتر مربعی دوباره برگردد و اتصال موقت را تصحیح کند.

وی افزود: این موضوع غیرفنی و غیر قابل پذیرش برای من و افکار عمومی است، مراقبت بر عهده شرکت مخابرات است و ممسئولیت اجتماعی مراقبت هم بر عهده مردم است.

جذب نیروهای شرکتی در سفر وزیر مطالبه می شد

این مقام مسئول اظهار کرد: مشکل دیگری که به آن اشاره شد ایراد فنی است که می توان گفت تاخیر در تعمیر فیبر نوری است که یک پیمانکار با یک یا ۲ خودرو بدون تجهیزات کامل و کافی در محدوده حضور دارد و نمی تواند به چندین شهرستان و بخش پاسخگو باشد.

فرماندار دلگان گفت: راهکار این است که در سفر وزیر ارتباطات به استان، آقایان برای جذب نیروی شرکتی مطالبه می کردند، مخابرات شرکتی نیست که درآمد زا نباشد یا منابع مالی محدود داشته باشد، از درآمدهایی که دارد به راحتی می تواند این مشکل را حل کند.

شجاعی بیان کرد: مشکل دیگر تجهیزات مخابراتی است که نیمی از کولرهای مربوط به سایت های مخابراتی در دلگان معیوب و سوخته است و کسی به سراع آن نمی آید و نیمی از باتری هایی که در سایت هاست با گرما و قطعی برق کار نمی کند که ارتباط مخابراتی جمع کثیری از مردم قطع شده است، همین الان سه دهستان ما از روز گذشته ارتباط مخابراتی ندارند.

فرماندار دلگان خطاب به مدیرعامل مخابرات سیستان و بلوچستان: شما استان ما را نمی شناسید

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آقای عیدی زاده شما استان ما را نمی شناسید ۲۸ کیلومتر فیبر نوری در حوزه دلگان است نه ۷۰ کیلومتری که شما اعلام می کنید و جلگه چاه هاشم یک بخش است و همه این عددهای کیلومتری شما اشتباه است.

این مقام مسئول عنوان کرد: اینکه همه مردم را متهم کنید که در محدوده ما سرقت می شود بی انصافی است، چند روز گذشته سیلی آمد و بارندگی و طوفان شد و ۱۵۰ تیربرق محکم در این حوزه سقوط کرد.

فرماندار دلگان تصریح کرد: آنچه بنده گفتم تصویری از وضعیت چندین شهرستان است، از ابتدای سال تا امروز یک مورد قطعی عمدی در حوزه ۲۸ کیلومتر دلگان نداشتیم، ما متاثر از شهرستان های اطراف هستیم که آن ها هم به این صورت که مدیرعامل مخابرات سرقت را پر رنگ جلوه می دهد نیستند و با آن مخالف هستم.

پاسخگوی باتری ها و کولرهای سوخته سایت ها باشید/ ۲ و نیم سال است که وعده فیبر زمینی را می دهید

شجاعی بیان کرد: با این وضعیت زمین که شما و مردم هم دیدید متاسفانه بر پولی که از بیت المال به پیمانکار داده می شود نظارتی نیست؛ پاسخگوی باتری ها و کولرهای سوخته سایت ها باشید و توضیح دهید، ما هم همراه شما هستیم و منطقه را می شناسیم.

وی گفت: نکته ای که گفته می شود مشکل امنیتی است یعنی همه مسئولان امنیتی و فرمانداران جنوب استان در وظایف خود کوتاهی می کنند که اینگونه نیست، درخواستم این است که به دنبال این بروید تا پیمانکار کار خود را تسریع کند، ۲ سال ونیم است که وعده می دهد قرار است فیبر زمینی شود.

این مقام مسئول گفت: این موارد مربوط به ما مسئولان است که باید در جلسات عنوان شود، انتظار من و مطالبه مردم این است که شما وظایف خود را انجام دهید آنچه که به شما تکلیف و ماموریت داده اند در استان انجام شود و به دنبال آن بروید.

وی بیان کرد: مسائل سیاسی که می فرمایید بگذارید برای ما که مسئولیت ماست، شما مسئولیت فنی دارید. پیشنهاد می شود تیمی از مخابرات وضعیت سایت های جنوب استان را از تعداد کولرها و ... پایش کند و در اجرای فیبر زمینی نوری تسریع شود.

این مقام مسئول خطاب به مجری برنامه بیان کرد: پیامک ها را به مخابرات بدهید و روابط عمومی پاسخگوی مردم باشد، ۲۷ روز نمی توان در نقطه ای مخابرات نداشت، بخشی از گزارشی که پیمانکار مخابرات در خصوص قطعی عمدی می دهد کذب است و برای شانه خالی کردن و رفع تکلیف از کار خود و بازگشت به خانه های خود ارائه می شود.

فرماندار دلگان اظهار کرد: از خدمات خوب وزارت ارتباطات هم تشکر می کنیم و حفظ آرامش که از ابزار ریاست آرامش و صبر در کارهاست توصیه می شود.

شترها روز انتخابات هم راه می رفتند

محمدحسین عیدی زاده، مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به صحبت های عنوان شده در برنامه قبلی با موضوع مشکلات مخابراتی بیان کرد: در برنامه قبلی اعلام شد ما بی سلیقه شروع کردیم، چون کار سیاسی بلد نیستیم تا مدیری را از مرکز استان برای عکس یادگاری دعوت کنیم.

وی اظهار کرد: امروز فرماندار دلگان گزارش دادند ۲ گروه مقصر هستند مردم و مخابرات و نقش تامین امنیت که وظیفه فرماندار و متولیان امر را اشاره نکردند.

این مقام مسئول گفت: در جلسه قبلی هم اعلام کردم شترهایی که گفته می شود راه می روند در روز انتخابات هم راه می رفتند، طوفان و گرما هم بوده، چه اتفاقی افتاده که ما در روز انتخابات قطعی نداشتیم؟ آیا فیبرها نو شده است یا نه؟

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان افزود: عده ای امروز بنا به دلایلی به جای پاسخگویی به مردم برای وظایف انجام نداده خود، در صف مطالبه گران ایستادند.

عیدی زاده اظهار کرد: ما مطالبات مردم را ۱۰۰ درصد می بینیم، تمام پیامک هایی که می دهند حق دارند، اما آنچه که از سوی متولیان گزارش می شود که خودشان مسئولیت های دیگر را دارند به گونه ای است که اکثر این خرابی ها به دلیل طوفان است.

۶۰ درصد قطعی ها به دلیل سرقت عمدی است

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم با کارشناسان خود همان محل هایی که صدا و سیما گزارش تهیه کرده است برویم و محل تیرهایی که وجود داشته و الان نیست را ببینیم؛ ما می گوییم متولیان ۶۰ درصد سرقت چه کسانی هستند که باید پاسخگو باشند؟ چرا پشت سر قطعی ها خود را پنهان می کنند؟ ما  تیم های خود را مستقر کردیم.

این مقام مسئول بیان کرد: اگر در شهر ۵ ایستگاه آتش نشانی وجود دارد و برخی افراد خانه ها را پشت سر هم آتش بزنند آیا مقصر آتش نشانی است و باید ۵۰ ایستگاه ایجاد کرد یا اینکه امنیت آن شهر را برقرار کرد؟

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان عنوان کرد: تعداد نیروها بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به استان های همجوار خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان بیشتر بوده، اما تخریب و قطعی ها بیش از حد انتظار است.

عیدی زاده گفت: ما اتصال موقت دائر می کنیم و در زمانی که شرایط نرمال می شود تیم های ما بازمی گردند و آن را درست می کنند.

وی افزود: اگر قرار است تخریب و خرابکاری ادامه داشته باشد مخابرات توان اصلاح دوباره را ندارد، راهکار این است افرادی که امروز در صف مطالبه گران آمده اند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

این مقام مسئول بیان کرد: الان مخابرات کوتاهی خود را در حد خود قبول دارد، هزار و دویست کیلومتر فیبر نوری زمینی وزیر ارتباطات مصوب کرد و پیمانکار مشغول کار است که فرماندار دلگان گفت ۷۰ کیلومتر آن را حفاری می کنند و مخابرات فقط فیبر نوری را تهیه کند که ما هم قبول کردیم، اما اینگونه نشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان عنوان کرد: امروز گمان می شود همدردی با مردم مشکل آن ها را حل می کند در حالی که باید مشکل آن ها را حل کنیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcjtyevyuqexxz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما