تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۸
تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را راهکار رونق اشتغال در ایران دانستند و گفتند: افزایش تولید، نوید بخش رشد اقتصاد، کاهش تورم و عبور از سختی های اقتصادی است.
توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان؛ راهکار رونق اشتغال در ایران/افزایش تولید، نوید بخش عبور از سختی های اقتصادی است
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با گرامیداشت سال نو، در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال ۱۴۰۱ نیز به تولید تاکید جدی داشتند، موضوعی که در چند سال گذشته دائم مطرح فرمودند.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که امسال مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و در ارتباط با تولید هم است، استفاده از شرکت های دانش بنیان و اشتغال هست، حضرت آقا فرمودند که تولید اهمیت دارد، اما تولیدی که به اشتغال منجر شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان این که یکی از دغدغه های جدی کشور، بیکاری جوانان است، اضافه کرد: با توجه به این مهم باید به سمت و سویی حرکت کنیم که ضمن رشد تولید، اشتغال هم ایجاد شود.

به گفته وی، وقتی تولید افزایش پیدا کند، رشد اقتصادی رقم می خورد، تورم کاهش پیدا می کند، منابع مالی دولت تامین می شود و کشور در مسیر رو به رشد اقتصاد پیشرفته حرکت خواهد کرد. 

شهریاری گفت: مسئله شرکت های دانش بنیان نیز از تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و نام گذاری سال ۱۴۰۱ بود که بدون تردید خیلی می تواند به رونق اشتغال کمک کند.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت و مجلس کمک کنند که اگر موانعی بر سر راه تولید وجود دارد، برداشته شود تا با افزایش و تقویت این شرکت ها در جهت رشد تولید و اشتغال بتوان قدم های موثری را در سال ۱۴۰۱ برداشت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اقتدار نظام جمهوری اسلامی که مقام معظم رهبری نیز مباحثی را درباره آن مطرح فرمودند، افزود: دشمن ما به خصوص استکبار جهانی اذعان کرده که اشتباه های بزرگی مرتکب شده و آنچه می خواسته در ارتباط با نظام جمهوری اسلامی دست پیدا نکرده و شکست خورده است.  

وی با اشاره به موضوع کرونا نیز بیان کرد: جوانان و جامعه پزشکی ایران توانستند علی الرغم مشکلات و تحریم هایی که وجود داشت، وضعیت کرونایی کشور را به خوبی مدیریت و به معنی واقعی با این بیماری مقابله کنند.

تولید داخلی؛ پشتوانه پول ملی و اشتغال پایدار

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان نیز ضمن تبریک سال جدید در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: در طی سال های گذشته با توجه به ضرورت تولید، مقام معظم رهبری مسئله اشتغال و تولید را نامگذاری کردند، پشتوانه پول ملی کشور مسئله تجارت و تولید است.

وی افزود: زمانی که تولید شکل بگیرد، هم اشتغال و هم پشتوانه پایدار ارزش پول ملی کشور و رفاه اجتماعی را تامین می کند و در نهایت رضایت جامعه و امنیت پایدار ملی را در بر دارد، به همین منظور چندین سال است، رهبر انقلاب به موضوع تولید و اشتغال تأکید دارند.

نماینده مردم سراوان با بیان این که در سیستان و بلوچستان توانمندی‌های نهفته و آشکاری در شرایط تولید وجود دارد، ادامه داد: از مهمترین توانمندی آشکار منابع کشاورزی در جنوب استان است که منابع مناسب کشت را دارد و محصولات گرمسیری که غالباً از کشورهای دیگر وارد می‌شود اگر به این توانمندی توجه دقیق و درست انجام شود، ما را از نظر ورود کالاهایی که مربوط به مناطق گرمسیری است بی نیاز می کند.

فاضلی گفت: توانمندی نهفته در استان معادن بی نظیری آن در سطح کشور است که شهرستان‌ها از این ظرفیت خدادادی بهره‌مند هستند.

 ظرفیت های نهفته سیستان و بلوچستان؛ نیازمند شکوفایی

وی تصریح کرد: منبع هر دو شکل ظرفیت های نهفته و آشکار تولید و تجارت را در پی دارد به همین منظور نیروی انسانی توانمند و آموزش یافته را می طلبد که در استان این نیروها را در تمامی رشته ها داریم و دانش پژوهان در تولید باعث اشتغال خواهند شد، هر چند در گذشته غفلت هایی صورت گرفته اما می توانیم خیلی بهتر از قبل از این ظرفیت ها بهره ببریم.

نماینده مردم سراوان ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت های استان، مرزهای آبی و خاکی و مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان است که به نوعی می‌تواند از نظر تجارت و تبادل کالا پتانسیل مناسبی باشد، در نهایت ما باید در نظر داشته باشیم یکی از عوامل بالا بردن توان اقتصادی جامعه به صورت فوری و اثرگذار ملی، مسئله رونق تجاری است.

وی گفت: اقداماتی در دو سال گذشته با تلاش های نمایندگان مجلس و مسئولین محلی و کشوری انجام شده است، نمونه آن گسترش گمرک های رسمی در سیستان و بلوچستان بود، در استان فقط یک گمرک رسمی در میرجاوه فعالیت می کرد، ولی در حال حاضر دو گمرک پیشین و ریمدان اضافه شد و گمرک کوهک سراوان یکی از مناسب ترین گمرک ها در کشور با حجم تبادل زیادی در سال است.

فاضلی افزود: با راه اندازی بازارچه ها و رونق تجارت مرزی به خصوص از گمرک های رسمی، بحث تجارت در سیستان و بلوچستان شکل جدی تری می‌گیرد، در نهایت اشتغال و اقتصاد جامعه را به حرکت در می آورد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۱ سالی همگام با شکوفایی رونق تجارت در کشور، از بین رفتن تحریم ها و موفقیت‌های بزرگ برای مردم استان و به فعل درآوردن پتانسیل‌های بالقوه باشیم.

انتهای پیام/
https://www.asrehamoon.ir/vdcevp8z7jh8evi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما