تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۵
۱۸ سال برای اتمام ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه؛

بزرگراه زاهدان - زابل ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد

باگذشت حدود ۱۷ سال از آغاز عملیات ساخت بزرگراه زاهدان به زابل روند ساخت این پروژه در دولت سیزدهم جهش قابل‌توجهی گرفت و پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
بزرگراه زاهدان - زابل ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، یکی از برکات انقلاب اسلامی توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور است، احداث و توسعه راه‌ها از جمله پروژه‌های سخت و پر هزینه است که در طول دوران انقلاب اسلامی رشد خوبی داشته است.
 
یکی از استان‌های که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهش قابل‌توجهی در توسعه راه‌های مواصلاتی آن صورت‌گرفته است، سیستان و بلوچستان است، این استان در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک کیلومتر آزادراه، بزرگراه و راه روستایی آسفالته نداشت و وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها نه‌تنها خوب نبود؛ بلکه وضعیت فجیعی داشتند.
 
این استان از لحاظ شبکه راه‌های مواصلاتی عقب‌ماندگی‌هایی داشت که علاوه بر بروز حوادث ناگوار تصادفی به لحاظ اقتصادی نیز این استان را دچار مشکل کرده بود، در همین راستان یکی از اولویت‌های سیستان و بلوچستان در نهضت راه‌سازی در سال‌های اخیر توسعه بزرگراه‌ها است که از چند سال گذشته با جدیت در استان آغاز و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری در حال پیشرفت و توسعه است.
 
یکی از این محورها بزرگراه زاهدان به زابل است، محوری پرتردد در شمال سیستان و بلوچستان که به دلیل دوطرفه بودن و افزایش میزان تصادفات منجر به فوت به جاده مرگ معروف بود.
 
اما مهرماه سال ۸۵ خبر آغاز ساخت عملیات دو بانده شدن این محور نور امیدی را در دل مردم این استان روشن کرد، با وجود آمار بالای تصادفات جاده‌ای و میزان مرگ‌ومیر در این محور انتظار می‌رفت این محور ۲۰۰ کیلومتری در مدت‌زمان کوتاهی به اتمام برسد.
 
با روی کار آمدن دولت سیزدهم موتور ساخت این پروژه شتاب قابل‌توجهی به خود گرفت و به گفته عطاالله اکبری، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر بیش از ۸۰ کیلومتر بزرگراه به همراه پل‌های نهراب و شیله در این مسیر تکمیل و به‌منظور رفاه حال شهروندان گرامی زیر بار ترافیک رفت.
 
همچنین باتوجه‌به فرارسیدن ایام نوروز و آغاز سفرهای نوروزی برای رفاه حال شهروندان روز گذشته ۲۷ کیلومتر بزرگراه در محور زاهدان - زابل باارزش ۸ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال و نیز باهدف تسهیل در تردد ایمن هم‌زمان با تعطیلات نوروزی زیر بار ترافیک رفت.
 
اکبری ابراز امیدواری کرد ۲۳ کیلومتر باقیمانده بزرگراه زابل - زاهدان نیز در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد و با همین شتابی که در این سه سال حرکت کردیم سال آینده شاهد جشن تکمیل شبکه بزرگراهی این محور مهم مواصلاتی و بین‌المللی استان با حضور مردم خواهیم بود.
 
وی همچنین از زیر بار ترافیک رفتن پل شیله در محور مواصلاتی زاهدان به زابل خبر داد و اظهار کرد: پل بزرگ شیله به طول ۱۷۶ متر و با هشت دهانه ۲۲ متری هم‌زمان با تعطیلات نوروزی باهدف تردد ایمن کاربران جاده‌ای در محور مواصلاتی زابل - زاهدان زیر بار ترافیک رفت.
 
اکبری با اشاره به اینکه سرعت ساخت این پل مهم استان باارزش ۹۰۰ میلیارد ریال باتوجه‌به محدودیت‌های منابع مالی موجود در کشور کم‌سابقه است، خاطرنشان کرد: بدون تردید تحولی که با احداث پل شیله در ارتباط زمینی این استان با پهنه جغرافیای اصلی ایران ایجاد خواهد شد می‌تواند نقش بسیار مهمی در روند توسعه اقتصادی استانی و ملی برعهده داشته باشد چرا که اولاً احداث این پل به‌عنوان بخشی از محور چابهار - میلک به نحو قابل‌توجهی حمل‌ونقل زمینی را متأثر می‌سازد و از سوی دیگر موجب فراهم نمودن زمینه ترافیک آرام در محور منتهی به شهر زابل و خروجی آن خواهد شد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: پروژه‌های تکمیل شده بزرگراهی به طول حدود ۷۵ کیلومتر و پل بزرگ شیله باارزش ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بنا شد در سفر هیئت دولت به استان در هفته‌های جاری افتتاح شود؛ اما به صلاح دید مقام عالی دولت در استان و به دلیل تسهیل در سفر هم‌وطنانمان و ایمنی ترافیک در تعطیلات نوروزی مقرر شد تا تاریخ افتتاح رسمی این پروژه‌ها زیر بار ترافیک قرار گیرد.
 
این مقام مسئول نیز افزود: به‌منظور افزایش ایمنی سفر مسافران و کمک به توسعه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان ۲۰ کیلومتر بزرگراه در مسیر ارتباطی زاهدان - بیرجند به ارزش ریالی ۶ هزار میلیارد ریال در آستانه نوروز ۱۴۰۳ زیر بار ترافیک رفت.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه بزرگراه زاهدان بیرجند در سه سال آینده تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: با زیر عبور بردن این ۲۰ کیلومتر تاکنون ۵۵ کیلومتر باند دوم توسط این اداره کل از سه‌راهی دشتک به سمت بیرجند احداث شده است و در تداوم این مسیر برنامه‌ریزی‌شده سال آینده نیز ۲۵ کیلومتر بزرگراه ساخته شود و زاهدان را به سفید آبه برسانیم.
 
انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcc4mqse2bqem8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما