تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۹
باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

اهمیت مصرف مولتی ویتامین‌ها

اهمیت مصرف مولتی ویتامین‌ها و مناسب‌ترین زمان مصرف ویتامین‌ها از آنجایی است که متخصصان تغذیه به این مواد، ریزی مغذی می‌گویند که کمبود آن‌ها در بدن باعث بروز بیماری می‌شود و استفاده‌ی خودسرانه آنها نیز عوارضی را در پی خواهد داشت.
اهمیت مصرف مولتی ویتامین‌ها
به گزارش سرویس علمی پزشکی عصر هامون، اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند، دیگر نیازی به مصرف این ریز مغذی‌ها به صورت مولتی ویتامین‌ها ندارند و بدن توسط مواد غذایی وارده به بدن نیازهای ویتامینی خود را بر طرف می‌کند که متاسفانه اغلب مردم این کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا دو واحد میوه و سبزیجات مقدار کافی از این ریز مغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند در حالی که برای افراد دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز خود، باید حداقل 5 واحد در روز میوه و سبزی مصرف کنند، به همین دلیل بعضی از متخصصان برای مردم مولتی ویتامین تجویز می‌کنند چون اکثریت آن‌ها رژیم غذایی مناسب را ندارند. 

اهمیت مصرف مولتی ویتامین‌ها 
همان‌طور که بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم، مولتی ویتامین‌ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند اما در شرایطی که رژیم غذایی افراد نیاز بدن را به ویتامین‌ها رفع کند، مصرف مولتی ویتامین‌ها مورد اهمیت قرار می‌گیرد. 
 
پیام فرحبخش متخصص تغذیه در خصوص الگوی درست خوردن می‌گوید: افراد باید در رژیم غذایی خود همه روزه از تمامی گروه‌های مواد غذایی استفاده کنند و مواد غذایی چون غلات، کربوهیدارت‌ها و پروتئین‌ها را در وعده‌های غذایی خود جای دهند البته برخی از افراد بخاطر برخی از شرایط غذایی مانند خوردن غذا در محل کار خود نمی‌توانند از سبزیجات یا لبنیات در کنار غذای اصلی خود استفاده کنند و این امر باعث کمبود ویتامین در بدن افراد می‌شود، مصرف مولتی ویتامین‌ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی نه تنها موجب تامین نیازهای تغذیه‌ای تامین شده از غذاها می شود بلکه در بسیاری از مواقع موجب پیشگیری و یا کاهش روند بیماری در افراد است.
 
زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها 
 
معمولا برخی از افراد گمان می‌کند صبح‌ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین‌ها است یا اینکه مصرف مولتی ویتامین‌ها حتما همراه با غذا جذب ویتامین‌ها را می‌کاهد و فایده‌ی مصرفی خود را از دست می‌دهند. 
 
در زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها به این نکات توجه کنید 
فیبر موجود در روده‌ می‌تواند مانع جذب ویتامین‌ها شود بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر، ویتامین استفاده نکنیم و از سوی دیگر مصرف خودسرانه برخی از ویتامین‌ها می‌تواند عوارض ناخوشایندی را برای افراد داشته باشد و پزشکان مصرف این مولتی ویتامین ها را برای افراد دیابتی، سالمندان بالای 50سال و افرادی که دارای فشار خون بالا هستند با مشورت پزشک توصیه می‌کنند. 
 
با توجه به نیاز بدن به مولتی ویتامین‌ها و نیاز شدید آن در برخی از شرایط پزشکان مصرف آن را برای برخی از سالمندان، کودکان، مبتلایان به بیماری‌های مزمن، کسانی که تحت رژیم‌های غذایی خاص قرار دارند و یا مبتلایان به سرطان منع می‌کنند.  زیرا پزشکان خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین‌ها را بدون تجویز پزشک صحیح نمی‌دانند چه بسا ممکن است افراد متحمل عوارض مصرف این ریز مغذی‌ها شوند از این سو در هنگام مصرف مولتی ویتامین‌ها باید توجه ویژه‌ای شود.
گزارش از آتوسا خطیبی 
انتهای پیام/8399
https://www.asrehamoon.ir/vdcezo8p.jh8o7i9bbj.html
منبع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما
آدرس ايميل شما