تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
حادثه جانسوز کربلا و واقعه قیام امام حسین (ع) میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است.
کربلا میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است/ اربعین نقطه آغازی برای رهایی انسان بسوی رستگاری است
کربلا میعادگاه عاشقان شهادت در مذاهب شیعه وسنی است/ اربعین نقطه آغازی برای رهایی انسان بسوی رستگاری است
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از چهاربهاران، حادثه کربلا رویدادی سترگ است که شیعه و سنی با دونگرش به لحاظ نوع نگاه فرقه ها متفاوت از یکدیگر است ولی در نگاه کلی هر دو مذهب امام حسین(ع) را در جبهه حق دانسته و یزید وی ارانش را لعن کرده اند.
بیان زیبا و معروف امام حسین (ع) مبنی بر احیای جدم رسول الله با جنگ علیه یزید صورت گرفت؛ سید الشهدا به هیمن دلیل جامعه ای که رو به اضمحلال می رفت را جانی دوباره بخشید و روحیه ظلم ناپذیری مسلمانا را زنده ساخت.
ابن عماد حنبلی که از بزرگان اهل سنت است، حوادث کربلا و عاشورا را نقل می‌کند و سپس می‌نویسد: «قاتل الله فاعل ذلک وأخزاه ومن أمر به أو رضیه …» خداوند بکشت کسی را که امام (ع) را کشت و خاندان اهل بیت(ع) را به اسارت برد و راضی به این عمل بوده است. [۱]
شدت قساوت لشکریان عمر سعد بر علیه نوه رسول الله به حدی بود که مسلمانان و مسیحیان وهمه انسانهای آزاده از شنیدن روایات مربوط به وقایع کربلا به شدت تحت تاثیر قرار می گرفتند و مظلومیت امام ویارانش برای قرن ها موجبات رسوایی ظالملان را مهیا کرد و فریاد هیهات من الذله امام حسین(ع) برای همه مذاهب شیعه وسنی میعادگاه عشق و حرکت و جهاد بود.
کرامات سیدالشهد ازدیدگاه اهل سنت
برای امام حسین (ع) کراماتی زیادی در کتب اهل سنت آمده است؛ روز جنگ در کربلا، امام به شدت تشنه بود، “عبدالله بن الحصین الأزدی” بین امام و آب فرات حایل می‌شود و با اشاره به سوی آب، خطاب به حضرت می‌گوید: به این آب نگاه کن و قطره‌ای از آن نخواهید نوشید. امام در حق او چنین می‌گوید: «اللّهم اقتله عطشاً ولا تغفرله ایداً»[۲] گفته می‌شود که بعد از آن هیچ وقت تشنگی آن مرد برطرف نشد، آنقدر آب می‌نوشید که بی‌تاب شده آن را بر می‌‌‌گرداند، دوباره تشنگی به او روی می‌آورد تا اینکه در حالت تشنگی جان باخت
مهمتر از همه اینکه حضرت رسول(ص) سال‌ها پیش، از حادثه‌ کربلا خبر می‌ده، حضرت خاکی را که جبرئیل برایش داده بود به «ام‌سلمه» می‌دهد و می‌فرماید: جبرئیل به من خبر داد که روزی امت تو حسین (ع) را به قتل خواهند رساند، این خاک را با خود داشته باش تا اینکه خاک رنگ خون را به خود بگیرد. آن وقت بدان که حسین به شهادت رسیده است. ام‌سلمه در روز شهادت امام با دیدن خاک خون آلود از شهادت امام به مردم خبر می‌دهد[۳]
پیامبر اکرم صلّى الله علیه و آله با بیان این مطلب که حسین و برادرش سردار جوانان بهشت می‌باشند، نهایت محبت خویش را به ایشان ابراز داشت و جایگاه ویژه و منزلت خاص ایشان را به امت اسلامی گوشزد فرمود. به همین خاطر خلفای راشدین و سایر یاران پیامبر (صلّى الله علیه و آله)که شاهد توجهات و عنایات خاص حضرت رسول (صلّى الله علیه و آله)نسبت به حسین (علیه‌السّلام)بودند، در تمام مدت عمر نسبت به ایشان و برادر بزرگوارشان محبت فراوان ابراز مى‌‌‌‌داشتند و در توقیر و احترام و قدردانی وی کمال عنایت را ملحوظ داشتند. چنانکه علامّه ابن‌کثیر می‌گوید:«ثم کان الصدیق یجله و یعظمه و کذلک عمر و عثمان». یعنی ابوبکر… اکرام و تعظیمش را بجای می‌آورد و همچنین عمر و عثمان.
عقبه بن حارث روایت می‌کند: روزی ابوبکر و علی (علیه‌السّلام)بعد از نماز عصر به راه افتادند، در این مسیر حضرت امام حسن (علیه‌السّلام)را دیدند که با بچه‌ها بازی می‌کرد. ابوبکر نزدیک وی رفته او را بر روی دوش خود گذارد و با لحن محبت‌آمیزی گفت: «بابی شبیه بالنبی(صلّى الله علیه و آله)» پدرم قربانت باد، تو با رسول‌الله (صلّى الله علیه و آله)مشابهت داری.»
پخت نذری توسط هموطنان اهل سنت در چابهار
مراسم های عاشورا و تاسوعا در چابهاراز دیرباز توسط برادران اهل سنت به طرق مختلف برگزار می شده و در حال حاضر برخی از هموطنان اهل سنت اقدام به پخت و توزیع نذری بین مردم می کنند.
برگزاری مراسمات ویژه قرائت قرآن و سپس سخنرانی در باب زندگی امام حسین(ع) از برنامه های حوزه های علمیه خواهر اهل سنت است که اخیرا در چابهار برگزار و با استقبال بسیار خوب خواهران اهل سنت همراه بود.
برگزاری مراسماد ناد خوانی در مدح سید الشهدا در مدارس علمیه چابهار
سنت حسنه ناد خوانی برنامه ای است که علمای اهل سنت در مساجد و در جشنها و ایام حزن و اندوه برای بزرگان دین وائمه اطهار می خوانند.
موضوعاتی که در ناد گفته می شود درود وسلام ومدح و کرامات این بزرگان است که با زیبایی و با صداهای کشیده به مانند نثر و تواشیح قرائت می شود و اهل سنت عشق و ادارت خود را به ساحت مقدس امامان همام به ویژه سید الشباب اهل جنه ابراز می دارند.
[۱] شذرات الذهب ج ۱ ص ۶۶»
[۲] ابن اثیر، همان، ص۵۴٫
[۳] یعقوبی، همان،‌ ص۲۴۵٫
انتهای پیام/4382 https://www.asrehamoon.ir/vdcgnx9u.ak9yt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما