تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۷
کارشناس سیاسی گفت: در راستای تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری باید جهش تولید، توسط حمایت مسئولین امر و مشارکت مردمی با ایجاد تعاونی‌ها توسط خود مردم انجام گیرد.
تولید و اقتصاد مسئله تراز اول جامعه است
حسنعلی شهرکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، بیان کرد: یکی از ضعف‌های اصلی کشور طبق فرموده مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ همان‌گونه که مردم عزیز ایران نیز آن را می‌دانند و به‌وضوح لمس کرده و می‌کنند؛ اقتصاد است.

وی افزود: با بررسی شرایط و اوضاع زندگی مردم به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین اموری که مجلس و دولت باید به‌طورجدی به آن بپردازند؛ سروسامان دادن به وضعیت بازار قیمت کالاها و جلوگیری از فساد و سوءاستفاده‌های برخی دست‌اندرکاران از تولید تا توزیع کالاهای موردنیاز مردم است.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: هر یک از قوای نظام جمهوری اسلامی وظایفی بر عهده دارند که خط‌مشی حرکت آنها را سیاست‌های کلی نظام قانون اساسی و برنامه‌های مشخص کرده و برای برقراری عدالت اجتماعی به‌دوراز تبعیض با رعایت شعارهای اصلی انقلاب از جمله استقلال و تکیه بر توان و اختیار مردم و حرکت‌های کلی جامعه مطابق احکام اسلام همه زیر مجموعه‌های قوا از مقننه، مجریه و قضاییه زیر مجموعه‌های آنها حرکت کند.

وی ادامه داد: قطعاً در سیر حرکت به‌سوی اهداف تعیین شده ایراد و اشکالات و موانعی مهمی وجود دارد که کشور را از رسیدن به اهداف و تحقق آنها باز می‌دارد؛ تعدد و پیچیدگی قوانین مصوب و فرایندهای امور، سردرگمی فعالین واقعی اقتصاد در پیچ‌وخم امور اداری، نبود برنامه مدون در نیازهای جامعه و صادرات و واردات، نوسان قیمت‌ها در اثر دخالت‌های عوامل مؤثر در تولید توزیع و نظارت، وجود و دخالت شوراهای متعدد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر بخشی‌نگری در تدوین قوانین آیین‌نامه‌ها و فرایندها بدون جامع‌نگری و غیره از جمله مشکلات موجود بر سر راه تولید مؤثر و واقعی در کشور است.

شهرکی اظهار کرد: آنچه که مقام معظم رهبری در طول سال‌های متعددی و تقریباً از سال ۱۳۸۷ با نام‌گذاری در سال بر آن تأکید دارند؛ مسائل مربوط با اقتصاد جامعه است نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۸۷ هر چند در سال‌ها به‌طورجدی دنبال نشده است؛ قطعاً درصورتی‌که به طور مستمر در این سال‌ها به آن توجه می‌شد، اوضاع اقتصادی مردم در این جامعه نوآور و شکوفا در تمام بخش‌ها بایست بهتر از شرایط کنونی می‌بود.

وی برای تحقق این شعار افزود: باید توسط مراکز پژوهش‌های مجلسی یا مرکز مطالعات راهبُردی ریاست‌جمهور یا بررسی نقادانه‌ای صورت پذیرفته است یا خیر؟ آیا برای محقق شعارهای سالانه پس از قوای مجریه و مقننه در حرکت مردم و مسئولین به‌سوی اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف با جهاد اقتصادی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با حماسه اقتصادی، اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال به حمایت از کالاهای ایرانی، رونق تولید به جهش تولید پشتیبانی‌های مانع‌زدایی‌ها تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین و مهار تورم، رشد تولید برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرده‌اند یا خیر؟

کارشناس سیاسی تشریح کرد: آنچه واضح است در تعیین شعارهای سال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این است که اگر از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۳ معظم له در ۸ سال کلمه تولید را بیان نموده و به کار برده است که نشان از اهمیت تولید در اقتصاد و بهبود شرایط معیشت مردم، ثبات اقتصادی، مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی دارد.

وی ادامه داد: اما این تأکید نشان می‌دهد در بستر جامعه هم می‌بینیم که مسئولین امر قطعاً برای تحقق این شعارهای سالانه برنامه مدون جامع و عملی قابل‌ارزیابی نداشته‌اند و یا گاهی چنان استنباط می‌شود که در دولت‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ آقای روحانی علی‌رغم تلاش دولت سیزدهم تلاش موردنظر انجام نشده است و از مجلس جدید انتظار می‌رود با مطالعه جدی و باروحیه جهادی و انقلابی در سال ۱۴۰۳ به اصلاح و تصویب قوانین در جهت رشد و تولید اقدام نماید.

شهرکی خاطرنشان کرد: دولت و مجلس می‌باید فرایندها تولید، نوع و میزان و موقعیت آن طبق سیاست‌ها و اهداف تدوین، تصویب و ابلاغ شود تا مردم متناسب با آن اقدامات عملی را انجام داده و از سوی دیگر هم بر بخش خصوصی و تعاونی که به‌وسیله خود مردم اداره و مدیریت می‌شود؛ نظارت دقیق و اعمال حاکمیت نمایند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcbfzb89rhb0wp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما