تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۱
در حالی زنگ خطر موج هشتم کرونا به صدا درآمده است که به گفته متولیان حوزه بهداشت و درمان راهکار پیشگیری از ابتلا به سویه‌های جدید، تکمیل فرایند واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
شمار مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان از مرز ۱۷۶ هزار نفر گذر کرد/ ضرورت تزریق دوز یادآور واکسن برای افراد بالای ۱۸ سال ‏
به گزارش عصر هامون، شعله‌ورشدن دوباره آتش زیر خاکستر کرونا زنگ خطر را برای بروز موج هشتم این ویروس به صدا درآورده است به‌گونه‌ای که متولیان حوزه بهداشت و درمان احتمال داده‌اند در هفته‌های جاری موارد ابتلا به سویه‌های کرونا افزایش یابد.

سویه‌های جدید اُمیکرون معمولا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند و اکثرا با سرفه، علائم گوارشی، دردهای عضلانی و سردرد خود را نشان می دهد.

حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اطلاعاتی که سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادها در خصوص سرایت‌پذیری بالای زیر سویه‌های جدید کرونا منتشر کرده‌اند، بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا تکمیل فرایند واکسیناسیون و تزریق نوبت یادآور در صورت گذشت بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت واکسن کرونا، لازم و ضروری است.

وی مهم‌ترین اقدام
پیشگیرانه برای درامان‌ماندن از تمامی زیر سویه‌های ویروس اُمیکرون را علاوه بر تزریق و تکمیل فرآیند واکسیناسیون، رعایت دستورالعمل های بهداشتی شامل: استفاده از ماسک در فضای سربسته، حفظ فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها عنوان کرد.

غزنوی تعداد کل مبتلایان به کرونا در سیستان‌وبلوچستان را ۱۷۶ هزار و ۵۲۰ نفر عنوان کرد و گفت: هم اینک ۲۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته ابتلای ۲ نفر از آنان به کرونا قطعی است. ‌

این مسئول مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را ۲ هزار و  ۸۴۶ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۱۱ هزار و ۹۱۶ هم استانی مبتلا به کووید ۱۹ بهبودیافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه به ارائه مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه پرداخت و گفت: یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۱۲۰ دز تزریق شده که از این تعداد ۷۸۱ هزار و ۸۲ دُز نوبت اول، ۶۱۳ هزار و  ۷۰۸ دُز نوبت دوم و ۲۵۷ هزار و ۳۳۰ دُز سوم و بالاتر
بوده است.

 به گفته وی؛ از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۳۷۶ هزار و ۵۴۷ تست در آزمایشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تهیه شده که از این تعداد ۲۰۶ هزار و ۶۶ تست تشخیصی مولکولی و ۱۴۰ هزار و ۴۱۴ تست سریع بوده است.

غزنوی ادامه داد: از ابتدای مهره ماه تاکنون با بررسی‌های صورت‌گرفته و انجام نمونه‌گیری از بیش از ۲ هزار نفر، تست آنفلوانزای ۳۲ درصد از آنان مثبت بوده است که در ماه اخیر این رقم کاهش‌یافته است و به ۱۱ درصد رسیده است که می‌توان دلیل افزایش آمار آنفلوانزا را در سال جاری کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نام برد.

لینک‌های مرتبط:
 

نکات غذایی به‌صرفه و سالم در دوران شیوع سویه جدید/ تزریق دوز یادآور واکسن در پیشگیری از مبتلا شدن موثر است

 

چطور از سویه های جدید کرونا در امان بمانیم/ ماسک‌زدن و تزریق دوز یادآور واکسن مهمترین راه پیشگیری از ابتلا

 

جابجایی بیش از ۲میلیون مسافر در سیستان و بلوچستان/تشدید نظارت بر ناوگان حمل و نقل به علت شیوع مجدد کرونا

 

مطالبات کادر بهداشت و درمان ایام کرونا پیگیری شد/ تشدید کنترل مرزهابه دلیل جهش‌های نگران کننده ویروس کرونا


انتهای پیام/خ
 
https://www.asrehamoon.ir/vdcivwazzt1awz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما